» قوانین و مقررات » قانون مالیات » پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان » نحوه ثبت و تایید صورتحساب در سامانه مودیان
پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان

نحوه ثبت و تایید صورتحساب در سامانه مودیان

۱۴۰۱/۰۴/۳۰ 4۰1,519

مالیات ستانی هوشمند و رعایت عدالت مالیاتی با راه اندازی پایانه های فروشگاهی
راه اندازی پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، موجب شفاف سازی مبادلات و فعالیت های اقتصادی و شناسایی درآمد واقعی مؤدیان می شود که عدالت مالیاتی را به دنبال خواهد داشت.
به گزارش روابط عمومی اداره کل امور مالیاتی خراسان رضوی،  محمد برزگری، رئیس مرکز تنظیم مقررات پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان سازمان امور مالیاتی کشور در جمع اصناف، اتحادیه ها و اتاق بازرگانی استان خراسان رضوی گفت:
باعث مباهات است که اولین نشست برون سازمانی تبیین قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان به میزبانی اداره کل امور مالیاتی خراسان رضوی و از شهر مقدس مشهد و در جوار ملکوتی امام رضا(ع)  آغاز شده است.
محمد برزگری در این جلسه که در محل اتاق بازرگانی برگزار شد گفت:
یکی از مهم ترین اهداف راه اندازی پایانه های فروشگاهی، شفاف سازی مبادلات و فعالیت های اقتصادی، ایجاد زیرساخت مالیات ستانی هوشمند، تسهیل در شناسایی درآمد واقعی مؤدیان و رعایت عدالت مالیاتی است. نظامی مبتنی بر جمع آوری و پردازش داده ها و اطلاعات که دارای تجهیزات (اعم از نرم افزار یا سخت افزار ) با قابلیت لازم برای ثبت اطلاعات خرید و فروش کالا و خدمات است.
برزگری بیان  کرد:
کلیه اشخاص مشمول مکلف اند به ترتیبی که سازمان مقرر می کند، درخصوص ثبت نام در سامانه مؤدیان اقدام کنند. خرده فروشی ها و واحدهای صنفی که مستقیماً با مصرف کننده نهایی ارتباط دارند، علاوه بر عضویت در سامانه مؤدیان، موظف به استفاده از پایانه فروشگاهی هستند. استفاده از پایانه فروشگاهی برای مؤدیانی که مستقیماً با مصرف کننده نهایی ارتباط ندارند، الزامی نیست اما مؤدیان مزبور موظف اند کلیه صورت حساب های خود را به ترتیبی که سازمان مقرر می کند، از طریق سامانه مؤدیان صادر کنند.  
وی درخصوص سازوکارهای ایجاد کارپوشه در سامانه مؤدیان، اظهار کرد:
در اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان اولین اقدام، عضویت اشخاص مشمول در سامانه مؤدیان  است و مؤدیان مکلف‌اند حسب فراخوان‌های اعلامی سازمان امور مالیاتی در سامانه مؤدیان عضو شوند و درخصوص صدور صورت‌حساب الکترونیکی اقدام کنند.
رئیس مرکز تنظیم مقررات پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان سازمان امور مالیاتی کشور افزود:
در نظام پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان، فروشندگان کالا و خدمات باید  حسب دستورالعمل‏های صادر شده درخصوص صدور صورت‌حساب الکترونیکی بر اساس اقلام و معیارهای اعلامی اقدام و از طریق تبادل این اطلاعات را برای درج در کارپوشه فروشنده و خریدار به سامانه مؤدیان ارسال کنند.
وی خاطرنشان کرد:
سازمان امور مالیاتی کشور با جمع‌آوری اطلاعات صورت‌حساب الکترونیکی صادر شده توسط فروشندگان  را از طریق سامانه جمع‌آوری اطلاعات در کارپوشه فروشنده درج و به‌ صورت خودکار اطلاعات صورت‌حساب را به کارپوشه خریدار منتقل می‌ کند.
برزگری افزود:
خریدار از زمان درج صورت‌حساب در کارپوشه، ۳۰ روز فرصت دارد برای رد یا تایید صورت‌حساب اقدام کند و آثار مالیات بر ارزش‌افزوده مربوط به خریدار حسب اقدام خریدار در رد یا تایید صورت‌حساب در کارپوشه خریدار منعکس می‌شود.
رئیس مرکز تنظیم مقررات پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان سازمان امور مالیاتی کشور تصریح کرد:
سامانه مؤدیان به‌ گونه‌ای طراحی‌ شده است که در پایان هر سه ماه (فصل)، از کسر مجموع اعتبار (مالیات بر ارزش‌ افزوده) خریدهای مشمول مالیات از مالیات بر ارزش‌افزوده دریافتی از خریداران در زمان صدور صورت‌حساب‌های فروش مانده مالیات بر ارزش ‌افزوده هر مؤدی را به‌صورت سیستمی محاسبه و در کارپوشه منعکس کند.
وی افزود:
کلیه مؤدیان مشمول این قانون، به‌منظور عضویت در سامانه مؤدیان و ایجاد کارپوشه خود در این سامانه، می‌توانند با مراجعه به درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی  my.tax.gov.ir و تایید بخش «عضویت در سامانه مؤدیان و ایجاد کارپوشه» از داشبورد مالیاتی، مشخصات کاربری ورود به کارپوشه خود را از طریق پیامک دریافت کنند.

رئیس مرکز تنظیم مقررات پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان سازمان امور مالیاتی کشور گفت:

در صورتی که مؤدی، برخی از فعالیت ها یا معاملات خود را کتمان یا از صدور صورت حساب های خود از طریق سامانه مؤدیان خودداری  کند یا در ثبت قیمت یا مقدار فروش مرتکب کم اظهاری یا بیش اظهاری شده باشد، سازمان موظف است موارد تخلف مؤدی را از طریق سامانه مؤدیان به اطلاع وی برساند.
در صورتی که مؤدی موارد مزبور را بپذیرد و آن ها را در کارپوشه خود در سامانه مؤدیان ثبت یا اصلاح کند، صرفاً مشمول جریمه های موضوع ماده (۲۲) این قانون خواهد شد. در صورتی که مؤدی، آن موارد را نپذیرد و از ثبت یا اصلاح آن ها در سامانه مؤدیان امتناع کند، سازمان مراتب تخلف مؤدی را با اسناد و مدارک مثبته به هیئت حل اختلاف مالیاتی ارجاع می دهد.
در صورت تأیید تخلف توسط هیئت حل اختلاف مالیاتی، سازمان می تواند با مراجعه به مؤدی یا مطالبه دفاتر و اسناد او، درخصوص حسابرسی دوره های مالیاتی سال تخلف اقدام کند.
علاوه بر این، مؤدی متخلف مشمول جریمه های موضوع ماده (۲۲) این قانون خواهد بود.
همچنین در این نشست احمدرضا مدبرنیا، مدیر کل امور مالیاتی خراسان رضوی افزود:
بدون شک با استقرار نظام یکپارچه و فراگیر پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان شفافیت اقتصادی و عدالت مالیاتی بیش از پیش حاصل و از بروز فرار مالیاتی جلوگیری می‌شود، زیرا بر اساس صورت‌حساب‌های صادر شده از این پایانه ها، میزان مالیات فعال اقتصادی محاسبه می‌شود. شایان ذکر است، مودیانی که ثبت اطلاعات را تکمیل و شناسه یکتای حافظه مالیاتی خود را دریافت کنند، از تسهیلات و مشوق‌های مالی تعیین شده در قوانین بهره‌مند خواهند شد.
وی خاطر نشان کرد:
این اداره کل تمام ظرفیت خود را در جهت اطلاع رسانی و فرهنگ سازی درخصوص قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان به کار خواهد گرفت که در همین راستا سه شنبه های آخر هر ماه ویژه مودیان محترم با حضور کارشناسان متخصص در این حوزه به صورت کاملا رایگان برگزار می شود.
وی در پایان افزود: این اداره کل آمادگی دارد با درخواست اتحادیه ها، اصناف و اتاق بازرگانی دوره های آموزشی را جهت تبیین قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان برگزار کند.   

به این نوشته امتیاز بدهید!

حسابداری دات کام (HesabdaryCom@)

رضا جلالی کاسب - دکتری تخصصی حسابداری (دفاع) -کارشناس ارشد حسابداری،مدیریت مالی - عضو انجمن حسابداران خبره ایران - عضو انجمن حسابداری ایران - عضو انجمن مدیران مالی حرفه ای - عضو انجمن حسابرسان داخلی ایران - مدیر و مشاور مالی و مدرس دانشگاه آیدی فضای مجازی : HesabdaryCom@

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×
    ورود / عضویت