» اخبار » اخبار اقتصادی » جزئیات کارمزد تراکنش های خرید کارتی از امروز
اخبار اقتصادی

جزئیات کارمزد تراکنش های خرید کارتی از امروز

۱۴۰۲/۰۴/۰۴ زمان مطالعه: 5 دقیقه 15۱5,356

جزئیات کارمزد تراکنش های خرید کارتی از امروز
دارندگان کارت خوان غیر از برخی صنوف باید به ازای هر تراکنش بین ۱۲۰ تا ۴ هزار تومان کارمزد پرداخت کنند
حسابداری دات کام – خراسان؛ طبق اعلام بانک مرکزی، از امروز دارندگان دستگاه های کارت خوان به جز برخی صنوف از جمله نانوایی ها و سوپرمارکت ها، به همراه درگاه های پرداخت اینترنتی ملزم به پرداخت کارمزد شده اند. این کارمزد بستگی به میزان هر تراکنش بین ۱۲۰ تومان تا حداکثر ۴ هزار تومان تعیین شده است.
یکی از مشکلات نظام بانکی در کشور ما، ناترازی بین هزینه های ارائه سرویس های مختلف با درآمدهای آن هاست. موضوعی که خود موجب مشکلات بعدی نیز شده است، به عنوان مثال، بانک ها تا همین اواخر در حالی خدمت پیامک تراکنش ها را ارائه می دادند که کارمزد خدمات پیامک آن ها ثابت بود. این بدان معنا بود که افراد با هر تعداد خرید خرد هم، پیامک آن را دریافت می کردند که طبیعتاً منافع آن برای بانک ها با هزینه ارسال این پیامک ها هم خوانی نداشت. همین موضوع موجب شد تا به مرور زمان، نظام بانکی در حرکتی اصلاحی، تغییراتی در این زمینه به وجود بیاورد. به عنوان مثال برخی بانک ها نرخ ارسال پیامک را بالا بردند، برخی دیگر پیامک تراکنش های کمتر از میزان مشخصی را حذف کردند و …
مدل جدید کارمزد تراکنش کارت خوان
با این اوصاف، بانک مرکزی در حوزه ای دیگر و برای کارآمدتر شدن شبکه پرداخت الکترونیکی و ارتقای سطح خدمات به کاربران، اصلاحاتی را در نظام کارمزد تراکنش خرید این شبکه اعمال کرده که از امروز به شکل گام به گام اجرا خواهد شد.
بر این اساس، از این پس، دارندگان دستگاه های کارت خوان (پذیرندگان) بخشی از کارمزد تراکنش های خرید را به این شکل پرداخت خواهند کرد:
برای تراکنش های کمتر از ۶۰۰ هزار تومان کارمزد برابر با ۱۲۰ تومان.
برای تراکنش های بیش از ۶۰۰ هزار تومان: کارمزد برابر با دو صدم درصد مبلغ خرید تا سقف حداکثر ۴ هزار تومان.
به این ترتیب میزان کارمزد به ازای تراکنش های فرضی به شرح زیر خواهد بود:

در این زمینه، صاحب کارت یا همان خریدار، از پرداخت کارمزد کماکان معاف است.
اطلاعات ارائه شده توسط رسانه مرجع بانک مرکزی و بانک ها (ایبنا) نشان می دهد که پرداخت کارمزد در این مدل، صرفاً بر دوش دارندگان کارت خوان نیست بلکه بانک صادرکننده کارت به ازای هر تراکنش ۲۵ تومان می پردازد. بانک پذیرنده یعنی همان بانکی که کارت خوان را ارائه داده است نیز به ازای هر تراکنش پنج صدم درصد را به عنوان کارمزد خواهد پرداخت.
برخی صنوف فعلاً مستثنا هستند
طبق جدول زمانی اجرای بخشنامه بانک مرکزی، مدل جدید کارمزد تراکنش کارت خوان ها فعلاً برای برخی از صنوف اجرا نخواهد شد. فهرست این صنف ها به شرح زیر است:
نانوایی‌ها
سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های محصولات غذایی و خواربار فروشی
داروخانه‌ها، بیمارستان‌ها و خدمات درمانی
جایگاه‌های سوخت اتوماتیک و فروشندگان سوخت
فروشگاه‌های تجهیزات ساخت کاردستی و صنایع دستی هنری
حمل و نقل درون و حومه شهر، تاکسیرانی و کرایه اتومبیل
مدارس ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان
روزنامه‌فروشی‌ها و دکه‌های روزنامه
دفتر خدمات مخابراتی محلی و راه‌دور
انجمن‌ها و اتحادیه‌های مدنی، اجتماعی و موسسات خیریه
فروشگاه محصولات رسانه‌ای، کتاب، روزنامه، فیلم، موسیقی
عوارض راه، پارکینگ، پارکومتر و گاراژ
وجوه دولتی، قوه قضاییه و شرکت‌های خدماتی (آب، برق، گاز)

به این نوشته امتیاز بدهید!

امتیاز 4.20

حسابداری دات کام (HesabdaryCom@)

رضا جلالی کاسب - دکتری تخصصی حسابداری (دفاع) -کارشناس ارشد حسابداری،مدیریت مالی - عضو انجمن حسابداران خبره ایران - عضو انجمن حسابداری ایران - عضو انجمن مدیران مالی حرفه ای - عضو انجمن حسابرسان داخلی ایران - مدیر و مشاور مالی و مدرس دانشگاه آیدی فضای مجازی : HesabdaryCom@

تعداد دیدگاهها: ۱

  1. خدمتگزار

    متاسفانه بانکها از مردم سوء استفاده می کنند منجمله، به پول مردم در بانک سود نمی‌دهد و شرایط گذاشته، برای جابجایی پول هزینه می گیرند، تراکنش پول هزینه می گیرند، پیامک همین طور، در کارتخوان کارت می کشیم از حساب ما همان لحظه کسر ولی ۲۴ ساعت بعد پول به حساب می آید و هزاران دلیل دیگر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×
    ورود / عضویت