» اخبار » اخبار همایش و سمینارها » نشست خبری مدیر عامل سازمان حسابرسی ؛ قدرت‌الله اسماعیلی
اخبار همایش و سمینارها - حسابرسی

نشست خبری مدیر عامل سازمان حسابرسی ؛ قدرت‌الله اسماعیلی

۱۴۰۱/۱۱/۲۵ 14۰534

نشست خبری قدرت‌الله اسماعیلی مدیر عامل سازمان حسابرسی

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام و عرض خیر مقدم خدمت میهمانان گرامی؛ این ایام خجسته را تبریک عرض می نمایم و حضور پرشور مردم فهیم ایران اسلامی در جشن شکوهمند پیروزی انقلاب اسلامی ایران را گرامی می داریم ؛ به خاطر بارش فراوان رحمت الهی از خداوند متعال سپاسگزاریم.
همچنین از زحمت هایی که شما عزیزان برای اطلاع رسانی مطلوب به مردم انقلابی ایران می کشید ، تشکر و قدردانی می کنیم.
سازمان حسابرسی به عنوان بازوی توانمند قوه مجریه و وزارت امور اقتصادی و دارایی و در اجرای ماده ۶ اسانامه قانونی خود ، وظیفه تامین نیازهای اساسی دولت در زمینه حسابرسی در بخش های دولتی و تحت نظارت دولت را بعهده دارد.
مطابق ماده ۷ این اساسنامه ، وظیفه حسابرسی و بازرسی قانونی کلیه شرکتهای دولتی و دستگاه هایی که مطابق ماده ۴۴ و ۴۵ قانون اساسی مالکیت عمومی بر آنها مترتب است ، و شرکتها و موسسه هایی که صرفنظر از میزان مالکیت دولت ، توسط مدیریت منتخب دولت و یا تحت پوشش دستگاه های اجرایی اداره می شوند ، به عهده سازمان حسابرسی است.

سازمان حسابرسی در نقش بازوی نظارتی قوه مجریه با وظایف مهم حسابرسی و تدوین استانداردها از جایگاه ویژه ای برای توسعه پایدار کشور برخرودار است. در توسعه پایدار ، شفافیت و جلب اعتماد عمومی به بازار سرمایه رکنی اساسی برای شکوفایی فعالیت های اقتصادی در بخش های عمومی و خصوصی است. جریان پویای تولید (کالا و خدمات) مستلزم وجود جریان مطمئن اطلاعات به ویژه اطلاعات مالی برای تصمیم گیری است.
گزارش های حسابرسی در اعتبار سنجی وام گیرندگان که امروزه از معضلات نظام بانکی است ، ابزار مهمی برای حفظ پس اندازهای مردم می باشد و افزون بر آن گزارش های حسابرسی در سازمان امور مالیاتی پشتیبان تشخیص صحیح مالیات برای واحدهای اقتصادی در جهت تامین منابع پایدار برای رشد و توسعه کشور است.

یکی از ماموریت های زیر ساختی سازمان ، تدوین استانداردهای حسابداری و حسابرسی در کشور بوده که با اقدامات انجام شده تا کنون کشور از این منظر در تراز بالای بین المللی قرار دارد.
حسابرسی عملیاتی یکی دیگر از خدمات مهم سازمان است و ابزاری است که با توجه به آن می تواند عوامل مخل بهره وری تولید را مشخص و به مدیران گوشزد نماید.

تدوین استانداردهای حسابداری بخش عمومی که پایه تحول از حسابداری منسوخ شده نقدی ، به حسابداری تعهدی بوده و اجرای موثر آن ، ایجاد شفافیت در بخش عمومی ، تقویت پاسخ گویی و کمک به مصرف بهینه منابع عمومی را به دنبال خواهد داشت.
یکی از وظایف مهمی که در سال های اخیر به سازمان حسابرسی محول شده بود ، رسیدگی ویژه به مطالبات و بدهی های دستگاه های اجرایی است و سازمان در این راستا تلاش نمود. مبلغ مطالبات و بدهی ها به دولت را مشخص کند به گونه ای حقوق دولت و دستگاه های طرف حساب دولت ، به نحو منصفانه رعایت شود.

در قسمت تالیف و انتشار کتب ، نشریات و مجلات و در اجرای بند (ط) ماده ۷ اساسنامه قانونی سازمان ، اقدامات زیر صورت گرفته و به طور مستمر ادامه دارد :
– تالیف و ترجمه کتب و نشریات و ارزیابی مستمر آنها
– انتشار مجلات تخصصی
– وسعت بخشیدن به بخش اعتبار حرفه ای در ایران و جهان
– به روزرسانی سایت سازمان به لحاظ طراحی و محتوا
– استفاده از نیروهای متخصص و کارآمد برای داوری مقالات
لازم به ذکر است در نتیجه انجام تحقیقات و مطالعات لازم به منظور کسب آخرین اطلاعات در زمینه حسابداری و حسابرسی ، در راستای تغییرات بین المللی ، استانداردها تجدید نظر و نشریات بازنگری و تجدید چاپ شده است.

سازمان حسابرسی در حال حاضر ، حسابرسی ۷۵۰ شرکت را با تعداد ۱.۱۱۲ نفر کارکنان ، که ۹۰ درصد آنها کارکنان حرفه ای است ، به عهده دارد. در این رابطه گزارش های متعددی شامل گزارش حسابرس و بازرس قانونی ، گزارش حسابرس عملیاتی ، گزارش حسابرسی طرح های تملک دارایی های سرمایه ای و سایر گزارش های مورد درخواست را ، در چارچوب وظایف خود صادر و به مراجع مربوط ارائه می نماید.
ضوابط تدوین شده توسط سازمان حسابرسی که لازم الاجراء برای تمامی حسابرسان و واحدهای اقتصادی اعم از خصوصی و دولتی در سطح کشور اسست ، باعث ایجاد انضباط مالی و افزایش شفافیت برای وصول مالیات منصفانه و اتخاذ تصمیم های مناسب توسط مسئولین شده است.

یکی از آثار مهم فعالیت های سازمان حسابرسی ، انتشار گزارش های مالی شرکتهای دولتی برای نخستین بار در سطح عموم بوده که باعث آگاهی مردم از فعالیت های اقتصادی این شرکت ها و همچنین ایجاد اعتماد عمومی نسبت به فعالیت های اقتصادی و حاکمیت ، خواهد شد.
طی ۹ ماهه سال جاری ، تعداد ۱.۶۷۱ فقره گزارش توسط این سازمان به مراجع مربوط ، ارائه شده است.
در خصوص گزارش های حسابرسی صادره قابل ذکر است که ۵۲ درصد از گزارش های این سازمان دارای اظهارنظر مقبول ، ۴۶ درصد مشروط و ۲ درصد آنها اظهارنظر مردود و عدم اظهارنظر ، بوده است.
به طور متاسفانه هر گزارش حسابرسی دارای ۳ بند مشروط و ۲ بند تاکید بر مطلب خاص و ۱۱ بند مربوط به قوانین و مقررات بوده است.
در خصوص موارد عدم رعایت قوانین و مقررات ، تعداد ۵.۴۲۶ مورد ، عدم رعایت قوانین و مقررات در شرکت ها بوده که در مواردی که قانون گذار برای آنها جرم تعریف کرده ، در اجرای ماده ۱۵۱ اصلاحیه قانون تجارت ، ۹۱ شرکت طی سال جاری به مرجع قضایی ، معرفی شده اند.

در سال ۱۴۰۰ قرارداد توسعه نرم افزار اتوماسیون پرونده های حسابرسی با یکی از شرکت های داده پردازی منعقد گردید. این سامانه تحت وب امکان نظارت مستمر بر فرایند عملیات حسابرسی و ارتباط موثر گروه حسابرسی با هم را فراهم می کند. پیاده سازی دستورالعمل جدید حسابرسی ، به حداقل رساندن حجم پرونده های کاغذی ، امکان دسترسی به محتویات پرونده ها بدون محدودیت جغرافیایی برای حسابرسان ، امنیت بالاب حفاظت از اطلاعات در برابر آسیب های فیزیکی ، از جمله اهداف این سامانه است. در نیمه اول سال ۱۴۰۱ ، اقدامات لازم برای نصب نرم افزار مذکور در سرور سازمان به عمل آمده است. در برنامه ریزی انجام شده ، مقرر شد پس از تست اولیه و رفع مشکلات احتمالی سامانه ، تا پایان سال جاری بهره برداری آزمایشی از سامانه آغاز و از نیمه اول سال ۱۴۰۲ امکان تشکیل پرونده های حسابرسی از طریق این سامانه فراهم گردد.

متناسب با تغییر در استانداردها و قوانین و مقررات کشور و همچنین تحولات اقتصادی ، برگزاری دوره های آموزشی برای کارکنان ، ضروری است که در سال جاری برای پرسنل حرفه ای و پشتبانی از طریق سامانه یادگیری الکترونیکی تا کنون ۶۱ دوره آموزشی به میزان ۴۲.۹۰۰ نفر ساعت ، کلاس آموزشی برگزار شده است.

این سازمان همواره پیشرو تحولات ساختاری در حرفه حسابرسی نیز بوده و پیشنهادهای بسیار کلیدی را به دولت برای تقویت حرفه حسابرسی ارائه کرده است.
نخستین مورد که با پیگیری وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی به ثمر نشست ، حذف امضای طلایی مربوط به تعیین صلاحیت حسابداران رسمی بود. طبق تبصره ۳ ماده ۳ آیین نامه تعیین صلاحیت حسابداران رسمی ، مدیران دولتی می توانستند بدون یک روز سابقه حسابرسی و معاف از آزمون ، به عنوان حسابدار رسمی ، تعیین صلاحیت شوند. این تبعیض یک عامل بدبینی در بین حسابداران نسبت به عملکرد این بخش ایجاد کرده بود که خوشبختانه با حذف این تبصره ، و همچنین با توجه به نگاهی عمیق که وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی به موارد مشابه از این دست در خصوص مدیریت تعارض منافع دارند ، امید زیادی برای تداوم اصلاحات دیگر و تقویت حرفه حسابرسی ایجاد شده است.

پیشنهاد دیگری که از طرف این سازمان ارائه شده و هم اکنون در جریان است ، رفع تعارض منافع موجود در بخش کنترل کیفیت پرونده های حسابرسی و هیات انتظامی بدوی در جامعه حسابداران رسمی ایران از طریق اصلاح اساسنامه جامعه حسابداران رسمی ایران است. هم اکنون این تعارض منافع در نتیجه انتخاب اعضای هیات های مذکور توسط شورای عالی جامعه حسابداران رسمی ایجاد می شود. این پیشنهاد هم با قید فوریت توسط وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی برای هیات محترم وزیران ارسال شده و هم اکنون در مراحل بررسی توسط کمیسیون ذیربط که با تصویب این اصلاحیه کیفیت حسابرسی در کشور ، ارتقاء خواهد یافت.
همچنین سازمان حسابرسی مشارکت فعالی در طرح نظام جامع حسابرسی به عنوان نهاد ناظر بر حسابرسی داشته که هم اکنون در دستور کار کمیسیون اقتصاد مجلس شورای اسلامی قرار دارد. در این طرح ، تغییرات ساختاری مهمی برای سازمان حسابرسی و هم جامعه حسابداران رسمی ایران ، پیش بینی شده است.

تمام این پیشنهادهای اصلاحی و تغییرات برای ارتقای حرفه حسابرسی است ، به خصوص برای حفاظت از استقلال حسابرسان و بهبود کیفیت حسابرسی آنها.
اساسا یکی از زیر ساخت های مهم شفافیت اقتصادی در کشور است که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

 

 

///////////////////////////////////////////////////////////////

گروه واتساپ پرسش و پاسخ حسابداری دات کام

مزید اطلاع بیشتر ، محتویات تمام لینک ها ، یکی بوده و فقط به واسطه محدودیت واتساپ ، ناچار به ایجاد چند لینک شدیم.

 

       

 

تدریس حسابداری  آموزش حسابداری  حسابداری دات کام  حسابداری  حسابرسی  مشاوره مالی مشاوره مالیاتی رضا جلالی کاسب pshfnhvd  pshfvsd  pshfnhvdnhj ;h ;nhg دانلود حسابیران pshfdvhk مشاوره بیمه دانلود فایل  pdf  word  سنوات  بخشنامه جرائم بخشودگی عیدی حداقل حقوق hesabiran.com  hesabiran  hesabdarycom فایل اکسل  دانلود  واتساپ  تلگرام  اینستاگرام

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

حسابداری دات کام (HesabdaryCom@)

رضا جلالی کاسب - دکتری تخصصی حسابداری (دفاع) -کارشناس ارشد حسابداری،مدیریت مالی - عضو انجمن حسابداران خبره ایران - عضو انجمن حسابداری ایران - عضو انجمن مدیران مالی حرفه ای - عضو انجمن حسابرسان داخلی ایران - مدیر و مشاور مالی و مدرس دانشگاه آیدی فضای مجازی : HesabdaryCom@

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×
    ورود / عضویت