» استانداردها » استانداردهای حسابرسی » پرسش فنی شماره ۱۳۰ سازمان حسابرسی
استانداردهای حسابرسی

پرسش فنی شماره ۱۳۰ سازمان حسابرسی

۱۴۰۲/۰۵/۰۲ 13۰509

در راستای اجرای جزء پ بند ۲ ماده ۶ مصوبه شماره ۸۸۳۶۰/ت۵۹۸۸۳هـ هیئت محترم وزیران به تاریخ ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ تحت عنوان ” آیین‌نامه حمایت از تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین در حوزه اقتصاد” و استاندارد حسابداری ۱۷ دارایی های نامشهود، چه مخارجی قابل احتساب در بهای تمام شده داراییهای نامشهود تحصیل شده یا ایجاد شده در شرکت‌های دانش بنیان است و چه مواردی را می‌توان به عنوان مصادیق بند ۴۴ استاندارد یاد شده در نظر گرفت؟

 

 

۱- به موجب استاندارد حسابداری ۱۷ داراییهای نامشهود به منظور ارزیابی اینکه یک دارایی نامشهود ایجاد شده داخلی حائز معیارهای شناخت ،است واحد تجاری ایجاد دارایی را در دو گروه مرحله تحقیق و مرحله توسعه طبقه بندی میکند مخارج تحقیق که در مرحله تحقیقاتی یک پروژه داخلی واقع میشود به دلیل اینکه وجود دارایی نامشهودی که منافع اقتصادی آتی ایجاد خواهد کرد را نمیتوان اثبات کرد در هنگام وقوع به عنوان هزینه شناسایی میشود مخارج توسعه یا مخارجی که در مرحله توسعه یک پروژه داخلی واقع میگردد تنها در صورت اثبات تمام شرایط مندرج در بند ۴۴ استاندارد حسابداری ۱۷ به عنوان دارایی نامشهود شناسایی میشود

۲- با توجه به شروط مطرح شده برای شناسایی دارایی ،نامشهود موارد زیر میتواند به عنوان نمونه شواهد و مدارک بند ۴۴ استاندارد یاد شده محسوب شود:

 

معیارهای مندرج در بند ۴۴ نمونه شواهد
(الف) امکان پذیری تکمیل دارایی نامشهود از نظر فنی طرح توجیهی مطالعه امکان سنجی که توسط واحدهای ذیربط تهیه و به به گونه ای که برای استفاده یا فروش آماده شود. (الف) امکان پذیری تکمیل دارایی نامشهود از نظر فنی طرح توجیهی مطالعه امکان سنجی که توسط واحدهای ذیربط تهیه و به مدیره رسیده باشد
ب قصد واحد تجاری برای تکمیل دارایی نامشهود و مصوبه هیئت مدیره استفاده یا فروش آن ب قصد واحد تجاری برای تکمیل دارایی نامشهود و مصوبه هیئت مدیره
ج) توانایی واحد تجاری برای استفاده یا فروش دارایی طرح توجیهی مطالعه امکان سنجی که توسط واحدهای ذیربط تهیه و به تایید هیئت نامشهود. ج) توانایی واحد تجاری برای استفاده یا فروش دارایی طرح توجیهی مطالعه امکان سنجی که توسط واحدهای ذیربط تهیه و به تایید هیئت مدیره رسیده باشد.
د) ایجاد منافع اقتصادی آتی توسط دارایی نامشهود از طرح کسب و کار که توسط واحدهای مالی و فروش تهیه و به تایید هیئت مدیره رسیده جمله واحد تجاری بتواند وجود بازار برای دارایی باشد. نامشهود یا محصول آن و سودمندی آن در صورت استفاده داخلی را اثبات کند د) ایجاد منافع اقتصادی آتی توسط دارایی نامشهود از طرح کسب و کار که توسط واحدهای مالی و فروش تهیه و به تایید هیئت مدیره رسیده جمله واحد تجاری بتواند وجود بازار برای دارایی باشد.
هـ) دسترسی به منابع کافی فنی، مالی و سایر منابع طرح کسب و کار حاوی چگونگی تامین منابع مالی که توسط واحدهای مالی و ذیربط برای تکمیل توسعه و استفاده یا فروش دارایی نامشهود تهیه و به تایید هیئت مدیره رسیده باشد. هـ) دسترسی به منابع کافی فنی، مالی و سایر منابع طرح کسب و کار حاوی چگونگی تامین منابع مالی که توسط واحدهای مالی و ذیربط برای تکمیل توسعه و استفاده یا فروش دارایی نامشهود تهیه و به تایید هیئت مدیره رسیده باشد.

موافقت یک موسسه مالی در رابطه با تامین منابع مالی مورد نیاز برای تکمیل و توسعه

و توانایی واحد تجاری برای اندازه گیری مخارج قابل استقرار سیستم حسابداری بهاءیابی مناسب و نظام کنترل داخلی اثربخش در واحد انتساب به دارایی نامشهود به گونه ای اتکاپذیر طی دوره مالی به منظور شناسایی مخارج قابل انتساب به دارایی نامشهود که به تایید مسئولین توسعه و توانایی واحد تجاری برای اندازه گیری مخارج قابل استقرار سیستم حسابداری بهاءیابی مناسب و نظام کنترل داخلی اثربخش در واحد انتساب به دارایی نامشهود به گونه ای اتکاپذیر طی دوره مالی به منظور شناسایی مخارج قابل انتساب به دارایی نامشهود که به تایید مسئولین ذیربط رسیده باشد.

نمونه شواهد و مدارک یاد شده جامع نیست و وجود یک یا چند عامل فوق لزوما به معنای احراز معیارهای شناخت دارایی نامشهود نیست.

جهت دانلود فایل pdf اینجا کلیک نمایید.

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

حسابداری دات کام (HesabdaryCom@)

رضا جلالی کاسب - دکتری تخصصی حسابداری (دفاع) -کارشناس ارشد حسابداری،مدیریت مالی - عضو انجمن حسابداران خبره ایران - عضو انجمن حسابداری ایران - عضو انجمن مدیران مالی حرفه ای - عضو انجمن حسابرسان داخلی ایران - مدیر و مشاور مالی و مدرس دانشگاه آیدی فضای مجازی : HesabdaryCom@

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×
    ورود / عضویت