» قوانین و مقررات » قانون مالیات » بخشودگی صد درصدی جرائم قابل بخشش مالیاتی تا ۳۱ شهریور
قانون مالیات

بخشودگی صد درصدی جرائم قابل بخشش مالیاتی تا ۳۱ شهریور

۱۴۰۱/۰۶/۲۷ 3۰225

مدیرکل امور مالیاتی استان زنجان:

بخشودگی صد درصدی جرائم قابل بخشش مالیاتی برای

عملکرد سال/دوره ۱۳۹۸ و بعد از آن تا ۳۱ شهریورماه سالجاری

مدیرکل امور مالیاتی استان زنجان از تفویض اختیار در خصوص بخشودگی صد در صدی جرائم مالیاتی قابل بخشش در قانون مالیات های مستقیم برای عمکلرد ۹۸ و بعد از آن خبر داد

 

به گزارش حسابداری دات کام به نقل از روابط عمومی اداره کل امور مالیاتی استان زنجان، فیروز شکوری مدیرکل، با اشاره به بخشنامه مواد ۱۶۷ و ۱۹۱ قانون مالیات های مستقیم اظهار داشت: به منظور تکریم مودیان محترم مالیاتی و تسهیل و تسریع در فرآیند قطعیت و وصول بدهی مودیان، اختیار تقسیط بدهی و بخشودگی جرائم قابل بخشش موضوع مالیات های مستقیم و قانون مالیات بر ارزش افزوده در سال۱۴۰۱ از  سوی رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور به مدیران کل امور مالیاتی تفویض شد.

شکوری با اعلام اینکه حداکثر درصد بخشودگی جرائم برای عملکرد سال/دوره مربوط به سال ۱۳۹۸ و بعد از آن با صد در صد بخشودگی می باشد بیان داشت: تفویض اختیار بخشودگی جرائم تا تاریخ ۳۱/۰۶/۱۴۰۱ به شرح جدول زیر می باشد.

عملکرد سال/دوره
۱۳۹۸ و بعد از آن ۱۳۹۷ ۱۳۹۶ ۱۳۹۵ ۱۳۹۴ و قبل از آن
حداکثر درصد بخشودگی جرائم ۱۰۰ ۹۵ ۸۵ ۸۰ ۷۵

 

 

 

درصدهای مذکور در صورت پرداخت یا ترتیب پرداخت بدهی (اعم از اصل و جرائم غیرقابل بخشش و آن بخش از جرائمی که با بخشودگی آن موافقت نشده است) حداکثر تا یک ماه پس از ابلاغ برگ قطعی می باشد و پس از آن به ازای هر ماه دو واحد درصد از درصدهای مذکور کسر می شود تا حداکثر به چهل (۴۰) درصد برسد. در مورد جریمه تاخیر پرداخت بدهی ابرازی که قبل از ابلاغ برگ قطعی محاسبه و مطالبه می شود، ملاک تاریخ سررسید پرداخت بدهی ابرازی مربوط می باشد.

تفویض اختیار بخشودگی جرائم قابل بخشش از تاریخ اول مهر ماه سالجاری، در صورت پرداخت یا ترتیب پرداخت بدهی (اعم از اصل و جرائم غیرقابل بخشش و آن بخش از جرائمی که با بخشودگی آن موافقت نشده است) حداکثر به میزان صد در صد می باشد. شایان ذکر است درصد مذکور، در مورد مودیانی که از تسلیم اظهارنامه مالیاتی خودداری نموده اند و همچنین نسبت به جریمه تاخیر پرداخت بدهی ابرازی، از تاریخ انقضای مهلت تسلیم اظهارنامه یا سررسید پرداخت مالیات سال/دوره مربوط و در سایر موارد از تاریخ ابلاغ برگ تشخیص/مطالبه، به ازای هر ماه دو واحد درصد کسر می گردد تا حداکثر به سی درصد برسد.

شکوری با اشاره به جرائم موضوع ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیاتهای مستقیم اصلاحیه ۲۷/۱۱/۱۳۸۰ برای سالهای ۱۳۹۴ و قبل از آن اظهار داشت: بخشودگی این جرائم در صورتی که مشمول مالیات نبوده و یا نسبت به پرداخت یا ترتیب پرداخت کلیه بدهی های قطعی شده سال مربوط اقدام نموده باشند، تا صد درصد امکان پذیر می باشد.

بخشودگی جرائم موضوع ماده ۱۶۹ ق.م.م اصلاحی مصوب ۳۱/۰۴/۱۳۹۴ برای سالهای ۱۳۹۵ و بعد از آن متناسب با درصد مبلغی فهرست معاملات تسلیمی(میانگین معاملات خرید و فروش) تا زمان تصمیم گیری نسبت به درخواست بخشودگی جرائم مذکور و مشروط به پرداخت یا ترتیب پرداخت کلیه بدهی های قطعی شده سال مربوط می باشد. در صورتی که به دلایلی ارسال فهرست معاملات مزبور امکان پذیر نباشد و یا میزان بخشودگی جرائم متناسب با فهرست ارسالی کمتر از چهل درصد باشد، بخشودگی جرائم حداکثر تا میزان چهل درصد امکان پذیر خواهد بود.

شکوری با اشاره به قانون استفاده از حداکثر توان تخصصی، تولیدی و خدماتی در تامین نیازهای کشور و تقویت آن در امر صادرات و اصلاح ماده ۱۰۴ ق.م.م و قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی اظهار داشت: بخشودگی آن بخش از جرائم دیر پرداخت مالیات و عوارض ارزش افزوده پیمانکاران که به واسطه عدم دریافت از کارفرمایان ایجاد شده است تا میزان صددرصد امکان پذیر می باشد.

بخشودگی جرائم مالیات و عوارض هر سال/دوره برای اشخاص حقیقی تا سقف پانصد میلیون ریال و برای اشخاص حقوقی تا سقف هفتصد میلیون ریال بدون رعایت درصدهای فوق میسر می باشد.

این مقام مسئول اظهار داشت: بخشودگی جرائم موضوع مواد ۱۹۷ و ۱۹۹ ق.م.م در صورت پرداخت یا ترتیب پرداخت بدهی های قطعی شده (فارغ از سال/دوره/منبع) تا صد درصد به مدیران کل تفویض اختیار شده است.

حداکثر تفویض اختیار زمان تقسیط بدهی، از تاریخ ابلاغ برگ قطعی سال/دوره مربوط برای مالیاتهای مستقیم به مدت سه سال و برای مالیات و عوارض موضوع قانون مالیات بر ارزش افزوده یک سال تعیین گردیده است.

به ازای سپری شدن هر ماه از تاریخ انقضای مهلت تسلیم اظهارنامه یا سررسید پرداخت بدهی سال/دوره مربوط، یک ماه از مدت تقسیط کاسته خواهد شد تا حداکثر به یکسال برای مالیاتهای مستقیم و شش ماه برای مالیات و عوارض ارزش افزوده با رعایت مقررات ماده ۱۶۷ ق.م.م برسد.

 قبل از رسیدگی و قطعیت بدهی سال/دوره مربوط، حداکثر زمان تقسیط بدهی مالیاتهای ابرازی موضوع قانون مالیاتهای مستقیم یک سال و مالیات و عوارض ابرازی موضوع قانون مالیات بر ارزش افزوده شش ماه تعیین شده است.

 حداقل معادل بیست درصد(۲۰%) از اصل مالیات و عوارض هر دوره/سال در هر منبع به صورت نقد در زمان تقسیط وصول خواهد شد.

 تقسیط و بخشودگی جرائم منوط به ارائه درخواست مودی به همراه مدارک و مستندات مرتبط بوده و در صورتی که مودی ظرف ده روز از تاریخ موافقت با تقسیط بدهی نسبت به ترتیب پرداخت آن اقدام ننماید، اداره کل امورمالیاتی از طریق اقدامات اجرایی نسبت به وصول بدهی اقدام خواهد نمود.

به این نوشته امتیاز بدهید!

حسابداری دات کام (HesabdaryCom@)

رضا جلالی کاسب - دکتری تخصصی حسابداری (دفاع) -کارشناس ارشد حسابداری،مدیریت مالی - عضو انجمن حسابداران خبره ایران - عضو انجمن حسابداری ایران - عضو انجمن مدیران مالی حرفه ای - عضو انجمن حسابرسان داخلی ایران - مدیر و مشاور مالی و مدرس دانشگاه آیدی فضای مجازی : HesabdaryCom@

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×
    ورود / عضویت