» مناسبت ها » روز حسابدار مبارک باد
مناسبت ها

روز حسابدار مبارک باد

۱۴۰۱/۰۹/۱۴ 2۰309

پانزدهم آذرماه هر سال در ایران روز حسابدار است.

این روز در گردهمایی ۱۳ آذر ۱۳۸۶ نهادهای حسابداری ایران شامل انجمن حسابداران خبره ایران، جامعه حسابداران رسمی ایران (دو انجمن ایرانی عضو آیفک)، انجمن حسابداری ایران، انجمن مدیران مالی، و سازمان حسابرسی به این عنوان نام‌گذاری شد.

فدراسیون بین‌المللی حسابداران (آیفک) در سی‌امین سال تاسیس خود ۲ تا ۸ دسامبر ۲۰۰۷ (برابر با ۱۱ تا ۱۷ آذر ۱۳۸۶) را در آن سال به عنوان هفته جهانی حسابداری اعلام کرد و از اعضای خود در همه کشورهای جهان خواست آن هفته را در آن سال به همین نام اعلام کنند و گردهمایی‌ها یا آیین‌های گرامی‎داشت ویژه‌ای را به همین مناسبت تدارک ببینند.

در آن سال، انجمن حسابداران خبره ایران ضمن اعلام این خبر همه نهادهای حسابداری ایران را برای تعیین روزی با عنوان روز حسابدار فرا خواند.

بر اساس آن فراخوان و نشست‌هایی که سپس بین رهبران نهادهای فوق تشکیل شد، سرانجام، در گردهمایی ۱۳ آذر ۱۳۸۶، در هتل ونوس (تهران)،

روز پانزدهم آذر هر سال به عنوان روز حسابدار در ایران نام‌گذاری شد (گزارش کامل).

 

فرارسیدن روز حسابدار را محضرتان تبریک عرض می‌نمایم.

با احترام رضا جلالی‌ کاسب

تاریخ روز حسابدار ۱۴۰۱ در ایران: ۱۵ آذر ۱۴۰۱ | (۱۴۰۱/۰۹/۱۵)

تاریخ روز جهانی حسابدار در تقویم میلادی: ۱۰ نوامبر ۲۰۲۲

تاریخ روز حسابدار در تقویم قمری  :روز سه شنبه ۱۱ جمادی الاول سال ۱۴۴۴

دلایل ثبت هفته جهانی حسابداری

 رئیس شورای عالی انجمن حسابداران خبره دلایل در نظر گرفته شدن هفته جهانی حسابداری را اعلام کرد. غلامرضا سلامی اظهار داشت: در پی موفقیت اولین هفته جهانی حسابداری که به ابتکار فدراسیون بین المللی حسابداری در دسامبر ۲۰۰۷ در سراسر جهان برگزار شد، روزهای ۷ تا ۱۳ دسامبر ۲۰۰۸ مطابق با ۱۶ تا ۲۲ آذرماه سال جاری به عنوان هفته حسابداری انتخاب و به تمامی مجامع حرفه ای عضو فدراسیون اعلام شده و هدف از اختصاص هفته ای بنام حسابداری در سطح بین المللی نشان دادن اهمیت مشارکت حرفه حسابداری و حسابداران در رشد و توسعه جهانی است. وی ادامه داد: ازآنجائی که حرفه حسابداری و حسابداران از طریق سیستم های اطلاعاتی حسابداری و مدیریت نقش به سزایی در فرآیند تصمیم گیری و سیاست گذاری در سطوح خرد و کلان دارد و از طرف دیگر از طریق شفاف سازی فعالیت در ایجاد سلامت اقتصادی بسیار تاثیرگذار است ،‌ لذا در روند توسعه پایدار کشورها از جایگاه ویژه ای برخوردار است. همچنین کاربرد استانداردهای حسابداری و حسابرسی و تکنیک ها و مفاهیم حسابداری مدیریت ضمن ایجاد اعتماد نسبت به صورتهای مالی ارائه شده از طرف مدیران ، ابزار لازم را برای سنجش عملکرد بنگاه ها و کارائی و اثربخشی و اقتصادی بودن فعالیت ها بوجود می آورد. سلامی افزود: بدلایل فوق ضرورت داشت که در تمام کشورها هفته ای به عنوان هفته جهانی حسابداری در نظرگرفته شود و طی آن برای بزرگداشت حرفه حسابداری و حسابداران مراسمی برگزار شود که به همین مناسبت انجمن حسابداران خبره ایران به اتفاق جامعه حسابداران رسمی ایران (که هردو از جوامع حرفه ای پذیرفته شده در فدراسیون بین المللی حسابداری هستند) در نظر دارند هم زمان باسایر جوامع حرفه ای در بیش از ۱۴۰ کشور ۱۶ تا ۲۲ آذر را به عنوان هفته جهانی حسابداری گرامی بدارد . این عضو شورای عالی جامعه حسابداران رسمی ایران از کلیه سازمان ها ، بنگاه ها و شرکت های ایرانی که از خدمات حرفه حسابداری و حسابداران بهره مندند درخواست کرد تا نسبت به برپایی مراسمی از حسابداران خود تجلیل به عمل آورند و در این میان جامعه حسابداران رسمی و انجمن حسابداران خبره آمادگی خود را برای همکاری در برگزای این مراسم بزرگداشت اعلام داشته اند . سلامی در خاتمه اعلام کرد: در روز ۱۸ آذرماه یک گردهمایی با حضور تعدادی از حسابداران و حسابرسان پیش کسوت ، توسط این دو نهاد حرفه ای برگزار خواهد شد که طی آن تلاش می شود تا از حرفه حسابداری و حسابداران کشور به نحو شایسته ای تجلیل به عمل آید.

به این نوشته امتیاز بدهید!

حسابداری دات کام (HesabdaryCom@)

رضا جلالی کاسب - دکتری تخصصی حسابداری (دفاع) -کارشناس ارشد حسابداری،مدیریت مالی - عضو انجمن حسابداران خبره ایران - عضو انجمن حسابداری ایران - عضو انجمن مدیران مالی حرفه ای - عضو انجمن حسابرسان داخلی ایران - مدیر و مشاور مالی و مدرس دانشگاه آیدی فضای مجازی : HesabdaryCom@

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×
    ورود / عضویت