» قوانین و مقررات » قانون بودجه » متن کامل لایحه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور
قانون بودجه

متن کامل لایحه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور

۱۴۰۱/۱۰/۲۱ 6۰666

متن کامل لایحه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور+ پیوست ها

لایحه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور

حسابداری دات کام- لایحه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور امروز تقدیم مجلس شورای اسلامی می‌شود.

لایحه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور به همراه پیوست‌ها:

 

          

ماده واحده لایحه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور و جداول کلان  

پی دی اف بخشنامه پیوست شماره یک: اعتبار طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای

پی دی اف بخشنامه پیوست شماره دو: درآمدها و واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی

پی دی اف بخشنامه پیوست شماره سه: بودجه شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت به انضمام برنامه و فعالیت

پی دی اف بخشنامهاطلاعات تکمیلی لایحه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور

 

جزئیات منابع و مصارف لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ + جدول

 

براساس جداول کلان لایحه بودجه سال ۱۴۰۲، مجموع منابع عمومی دولت ۱۹۸۴ هزار میلیارد تومان، درآمدهای اختصاصی دولت، ۱۸۰ هزار میلیارد تومان و منابع شرکت‌های دولتی موسسات انتفاعی وابسته به دولت و بانک‌ها ۳۰۹۷ هزار میلیارد تومان تعیین شده است.

به گزارش حسابداری دات کام به نقل از خبرگزاری تسنیم، براساس لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ مجموع منابع و مصارف حدود ۵ هزار هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. در این بین مجموع منابع عمومی دولت هزار و ۹۸۴ هزار میلیارد تومان، درآمدهای اختصاصی دولت، ۱۸۰ هزار میلیارد تومان و منابع شرکت‌های دولتی موسسات انتفاعی وابسته به دولت و بانک‌ها ۳ هزار و ۹۷ هزار میلیارد تومان تعیین شده است.

در بخش مصارف نیز جمع مصارف عمومی هزار و ۹۸۴ هزار میلیارد تومان و مصافر شرکت‌های دولتی نیز ۳ هزار و ۹۷ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

جدول خلاصه بودجه کل کشور در سال ۱۴۰۲ به شرح زیر است:

افزایش حقوق و دستمزد و مالیات ۱۴۰۲ بر اساس تبصره ۱۲‌ لایحه بودجه

تبصره ۱۲‌- حقوق و دستمزد

الف‌- در سال ۱۴۰۲ حقوق گروه‌های مختلف حقوق بگیر در دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنمساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و همچنین نیرو‌های مسلح، وزارت اطلاعات، سازمان انرژی اتمی، کارکنان کشوری و لشگری، اعضای هیئت علمی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی و قضات و حقوق و دستمزد مشمولین قانون کار شاغل در این دستگاهها به شرح زیر افزایش می‌یابد:

۱‌- ضریب حقوق گروه‌های مختلف حقوق‌بگیر به میزان متوسط بیست درصد (۲۰%) براساس آخرین حکم کارگزینی به‌گون‌های افزایش یابد که مجموع حکم کارگزینی برای کارکنان رسمی، پیمانی و مبلغ قرارداد منعقده ماهانه برای کارکنان قرارداد کار معین(مشخص) و کارکنان طرح خدمت پزشکان و پیراپزشکان در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به نسب مدت کارکرد، از هفتاد میلیون (۰۰۰,۰۰۰,۷۰) ریال کمتر نباشد.

تفاوت تطبیق موضوع ماده (۷۸) قانون مدیریت خدمات کشوری، تفاوت تطبیق موضوع جزء (۱) بند (الف) تبصره (۱۲) قانون بودجه سال ۱۳۹۷ و تفاوت تطبیق موضوع بند (ی) تبصره (۱۲) قانون بودجه سال ۱۳۹۸ در حکم حقوق، بدون تغییر باقی می‌ماند.

۲‌- حقوق بازنشستگان، وظیفه‌بگیران و مشترکان صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری و سایر صندوق‌های بازنشستگی وابسته به دستگاه‌های اجرایی، به میزان متوسط بیست درصد (۲۰%) افزایش می‌یابد به نحوی که پس از اعمال این افزایش، حکم حقوق بازنشستگان، وظیفه‌بگیران و مشترکان صندوق‌های بازنشستگی مذکور، متناسب با سنوات خدمت قابل قبول، از شصت و سه میلیون (۰۰۰,۰۰۰,۶۳) ریال کمتر نباشد.

۳-در اجرای ماده (۱۶) قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، امتیاز کمک هزینه عائله‌مندی و حق اولاد، موضوع بند (۴) ماده (۶۸) قانون مدیریت خدمات کشوری شاغلین و بازنشستگان، به ترتیب ۲۲۸۰ و ۱۰۵۰ و معادل ریالی امتیاز مذکور برای کارمندان مشمول قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت تعیین می‌گردد.

۴‌- حداقل حقوق و مزایای مستمر شاغلان مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری و حداقل حقوق سایر حقوق بگیران، حداقل حقوق بازنشستگان و وظیفه بگیران مشممول صندوق بازنشستگی کشوری و سازمان تامین اجتماعی نیرو‌های مسلح و سایر صندوق‌های وابسته به دستگاه‌های اجرایی به میزان بیست درصد (۲۰%) افزایش می‌یابد.

۵‌- مستمری ها و سایر حمایت ‌های متناسب با آنها به میزان بیست درصد (۲۰%) افزایش می‌یابد.

۶- مستمری والدین شهداء معادل حداقل حکم حقوقی بازنشستگان خواهد بود.

ب‌- بنیاد شهید و امور ایثارگران و ستاد کل نیرو‌های مسلح مکلفند به جانبازان و آزادگان معسر غیر حالت اشتغال فاقد شغل و درآمد که بر اساس قوانین نیرو‌های مسلح مشمول دریافت حقوق وظیفه نمی‌باشند، افراد تحت تکفل قانونی جانبازان متوفی فاقد شغل و درآمد و رزمندگان معسر فاقد شغل و درآمد، که بر اساس آزمون ارزیابی وسع مبتنی بر پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان در دهک‌های درآمدی (۱) تا (۷) قرار دارند با اولویت دهک‌های درآمدی پایین‌تر، ماهانه کمک معیشت به میزان حداکثر شصت میلیون (۰۰۰,۰۰۰,۶۰) ریال برای جانبازان بیست و پنج درصد (۲۵%) و بالاتر و حداکثر پنجاه میلیون (۰۰۰,۰۰۰,۵۰) ریال برای جانبازان زیر بیست و پنج درصد (۲۵%) و رزمندگان معسر پرداخت نماید.

۱‌- میزان افزایش در سقف اعتبارات پیش بینی شده در قانون بودجه سنواتی، متناسب با دهک‌های درآمدی گروه‌های مشمول این حکم اعمال خواهد شد، به نحوی که دهک‌های درآمدی پایین‌تر در چارچوب آیین‌نامه اجرایی این بند از کمک معیشت بیشتری تا سقف تعیین شده برخوردار گردند.

۲‌- جانبازان، آزادگان و رزمندگان موضوع این تبصره که توانایی انجام کار داشته و علی رغم فراهم شدن شرایط اشتغال به تشخیص بنیاد شهید و امور ایثارگران و ستاد کل نیرو‌های مسلح (حسب مورد) مشغول به کار نشده باشند، مشمول این حکم نمی‌گردند.

۳‌- به بنیاد شهید و امور ایثارگران و ستاد کل نیرو‌های مسلح، اجازه داده می‌شود از محل قطع کمک معیشت مشمولین دهک‌های (۸) تا (۱۰)، نسبت به برقراری کمک معیشت برای دهک‌های (۱) تا (۷) درآمدی با اولویت دهک‌های پایین اقدام نماید.

فرآیند آزمون وسع با تاکید بر پرداخت کمک معیشت به دهک‌های درآمدی (۱) تا (۷ ,)تعیین تکلیف دریاف کنندگان کمک معیشت که در دهک‌های (۸) تا (۱۰) قرار دارند، دوره زمانی پایش اطلاعات و نیز مشمولین که علی رغم واجد شرایط بودن موفق به دریاف کمک معیشت نشده‌اند، مطابق آیین‌نامه‌ای خواهد بود که توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران (مسئول)، ستاد کل نیرو‌های مسلح و سازمان برنامه و بودجه کشور، ظرف مدت دوماه پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون پیشنهاد و به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.

ج‌- به منظور ارتقاء بهره‌وری نیروی انسانی در دستگاه ‌های اجرایی موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه ششم توسعه و ارائه خدمات مقرر به ذینفعان، دستگاه ‌های اجرایی موظفند پرداخت ‌های غیرمستمر را براساس آئین‌نامه‌ای که توسط سازمان برنامه و بودجه کشور (مسئول) و سازمان اداری و استخدامی کشور حداکثر تا پایان خرداد ماه ۱۴۰۲ پیشنهاد و به تصویب هیات وزیران خواهد رسید پرداخت نمایند.

د- سقف خالص پرداختی متوسط سالانه از محل حقوق و مزایای مستمر و غیرمستمر و سایر پرداختیها از هر محل و تح هرعنوان درسال ۱۴۰۲ به گروه‌های مختلف حقوقبگیر در دستگاه‌های اجرائی موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و همچنین نیرو‌های مسلح، وزارت اطلاعات و سازمان انرژی اتمی از قبیل کارکنان کشوری و لشکری، اعضای هیأت علمی دانشگاهها و مؤسسات آموزشعالی و پژوهشی و قضات و بازنشستگان، وظیفه‌بگیران و مشترکان صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری و سایر صندوق‌‌های بازنشستگی وابسته به دستگاه‌‌های اجرائی در کلیه مناطق کشور به میزان پانصد میلیون (۰۰۰,۰۰۰,۵۰۰) ریال است. پرداخت مازاد بر این مبلغ تحت هر عنوان و از محل هر نوع اعتبار به کارکنان کشوری و لشکری اعم از کارمندان، اعضای هیأت علمی، قضات و بازنشستگان در وزارتخانه‌ها و شرکت‌‌های دولتی و همچنین شرکتها و مؤسساتی که مدیران آن به هر طریق توسط دولت و یا نهاد‌‌های عمومی منصوب میشوند، ممنوع است.

کارانه گروه پزشکی، فوق‌العاده خاص پزشکان شاغل در سازمان پزشکی قانونی کشور، حق اشعه پرتوکاران سازمان انرژی اتمی، حق‌التحقیق، حق‌التألیف و حق داوری، راهنمایی و مشاوره پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها و حق‌التدریس اعضای هیئت علمی و عیدی پایان سال از حکم این جزء مستثنی است. در سایر موارد خاص، به پیشنهاد شورای حقوق و دستمزد و تصویب هیئت وزیران اقدام می‌شود.

ه- پاداش پایان خدمت موضوع قانون پرداخت پاداش پایان خدمت و بخشی از هزینه‌های ضروری به کارکنان دولت مصوب ۲۶/۲/۱۳۷۵ با اصلاحات و الحاقات بعدی، پاداش پایان خدمت کارکنان مشمول ماده (۱۰۷) قانون مدیریت خدمات کشوری با احتساب فوق‌العاده بند (۱۰) ماده (۶۸) قانون مذکور به مقامات، رؤسا، مدیران و کارکنان کلیه دستگاه‌های اجرائی موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و همچنین وزارت اطلاعات، نیرو‌های مسلح و سازمان انرژی اتمی در ازای هر سال خدمت حداکثر تا سی سال و تا سقف پنج میلیارد و دویست میلیون (۰۰۰.۰۰۰.۲۰۰.۵) ریال خواهد بود.

و- در سال ۱۴۰۲، سقف معافیت مالیاتی و نرخ مالیات بر مجموع درآمد اشخاص حقیقی که تحت عناوینی از قبیل حقوق و مزایا (به استثنای عیدی)، مقرری یا مزد، حق شغل، حق شاغل، فوق‌العاده‌ها، اضافه‌کار، حق الزحمه، حق مشاوره، حق حضور در جلسات، پاداش، حق التدریس، حق التحقیق، حق پژوهش و کارانه اعم از مستمر یا غیر مستمر که به صورت نقدی و غیرنقدی، از یک یا چند منبع، در بخش دولتی و یا غیر دولتی تحصیل مینمایند، چه از کارفرمای اصلی و یا غیر اصلی (موضوع تبصره ۱ ماده ۸۶ قانون مالیات‌های مستقیم باشد)، به شرح ذیل است:

۱‌- سقف معافیت مالیاتی سالانه موضوع ماده (۸۴) قانون مالیات‌های مستقیم اصلاحی ۳۱/۴/۱۳۹۴ در سال ۱۴۰۲ مبلغ هشتصد و چهل میلیون (۸۴۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال تعیین می‌شود.

۲‌- نرخ مالیات بر مجموع درآمد اشخاص حقیقی به شرح زیر می‌باشد:

۱-۲‌- نسبت به مازاد هشتصد و چهل میلیون (۸۴۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال تا یک میلیارد و ششصد و هشتاد میلیون (۱.۶۸۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال، ده درصد (۱۰%)

۲-۲‌- نسبت به مازاد یک میلیارد و ششصد و هشتاد میلیون (۱.۶۸۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال تا دو میلیارد و هفتصد و شصت میلیون (۲.۷۶۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال، پانزده درصد (۱۵%)

۳-۲‌- نسبت به مازاد دو میلیارد و هفتصد و شصت میلیون (۲.۷۶۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال تا چهار میلیارد و هشتاد میلیون (۴.۰۸۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال، بیست درصد (۲۰%)

۴-۲‌- نسبت به مازاد چهار میلیارد و هشتاد میلیون (۴.۰۸۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال به بالا، سی درصد (۳۰%)

۳‌- موارد استثناء بر مالیات پلکانی به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور و با تصویب شورای حقوق و دستمزد تعیین می‌گردد.

ز- میزان معافیت مالیات سالانه مستغلات اشخاص فاقد درآمد موضوع ماده(۵۷) قانون مالیات‌های مستقیم اصلاحی ۲۷/۱۱/۱۳۸۰ و مالیات بر درآمد مشاغل موضوع ماده (۱۰۱) قانون مالیات‌های مستقیم اصلاحی ۲۷/۱۱/۱۳۸۰ سالانه به مبلغ چهارصد و هفتاد و پنم میلیون (۴۷۵.۰۰۰.۰۰۰) ریال تعیین می‌شود.

ح‌- تمامی دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری که به موجب مصوبات قانونی مراجع ذی‌صلاح و یا به هر نحوی از انحاء از شمول قانون مدیریت خدمات کشوری خارج شده‌اند مکلفند تا پایان سال ۱۴۰۲ نظام‌‌های پرداخت خود را به تصویب شورای حقوق و دستمزد برسانند.

ط- در اجرای ماده (۳۰) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و در راستای رفع تبعیض حقوق شاغلان دستگاه‌های اجرائی و ماده (۷۱) قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور و بندهای (ت) و (ث) ماده (۷) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، هرگونه تصویبنامه، بخشنامه، دستورالعمل، تغییر تشکیلات، طبقه‌بندی مشاغل و همچنین مصوبات هیأت‌های امناء و نظایر آن در دستگاه‌های اجرائی مشمول ماده(۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و همچنین سازمان انرژی اتمی و دستگاه‌های اجرائی مشمول ماده (۱) قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور، منوط به رعایت ترتیبات مقرر در ماده (۷۴) قانون مدیریت خدمات کشوری، بند(ج) ماده (۷) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و أخذ مجوز مکتوب از سازمان برنامه و بودجه کشور مبنی بر تأمین اعتبارات مورد نیاز در این قانون می‌باشد.

ی- دستگاه‌های اجرائی موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مکلفند از تیرماه سال ۱۴۰۱ کلیه پرداخت ‌های مستمر و غیرمستمر نقدی و غیرنقدی (معادل ریالی) مذکور در ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلمی ایران و تسهیمت به کلیه شاغلین و بازنشستگان از هریک از منابع و حساب‌های دولتی و متعلق به دولت نزد خود را به تفکیک شماره ملی با اختصاص شناسه یکتای پرداخت کارکنان دولت، پرداخت نمایند.

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است ضمن جلوگیری از پرداخت به کارکنان دستگاه‌های اجرائی ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران بدون درج شناسه یکتای پرداخت کارکنان دولت، امکان دسترسی برخط سازمان اداری و استخدامی کشور به اطلاعات پرداختی را در بستر‌های الکترونیکی فراهم نماید.

ک- کلیه دستگاه‌های موضوع این قانون مکلفند تمام پرداخت‌های قانونی به کارکنان را فقط در یک سند(فیش) به صورت ماهانه درج نمایند و داشتن هرگونه سند(فیش) دیگر با هر عنوان، تخلف قانون تلقی می‌شود.

ل- به دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه ششم توسعه و مستثنیات آن اجازه داده می‌شود برای پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشستگان خود با هدف تسهیل در پرداخت، در صورت موافق مستخدم یا مستخدمین مشمول بازنشستگی، با تایید وزیر امور اقتصادی و دارایی نسب به واگذاری اموال مازاد منقول و غیرمنقول دستگاه پس از اخذ مجوز از عالی‌ترین مقام دستگاه و تعیین قیمت آن با ارزیابی سه نفر از کارشناسان رسمی دادگستری، به واجدان شرایط بازنشستگی به صورت منفرد یا مشترک اقدام نماید. دستورالعمل اجرایی این بند توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی با همکاری سازمان برنامه و بودجه کشور و سازمان اداری و استخدامی کشور ظرف سه ماه پس از تصویب قانون، ابلاغ خواهد شد.

 

جزئیات بودجه ۱۴۰۲/ عوارض خروج از کشور ۴۰۰هزار تومان تعیین شد

براساس لایحه بودجه سال ۱۴۰۲، عوارض خروج از مرزهای هوایی به‌ازای هر نفر ۴۰۰هزار تومان تعیین شده است که این نرخ برای سفر دوم ۵۰درصد و برای سفر سوم و بیشتر ۱۰۰درصد افزایش خواهد یافت.

براساس جزئیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۲، در مجموع ۳ هزار و ۴۳۱ میلیارد تومان منابع از محل درآمدهای خروج از کشور در نظر گرفته شده است، در همین رابطه عوارض خروج برای هر نفر ۴۰۰ هزار تومان تعیین شده است.

همچنین در لایحه بودجه، عوارض خروج زائرین حق تمتع و عمره ۱۳۲ هزار تومان تعیین شده است.

ارقام تعیین‌‌شده در اجزاء الف‌ و ب این‌ بند برای‌ سفر دوم به‌‌میزان ۵۰ درصد و سفرهای‌ سوم و بیشتر به‌‌میزان ۱۰۰ درصد افزایش‌ خواهد یافت‌.

 

احکام مهم لایحه بودجه سال ۱۴۰۲

 

لایحه بودجه ۱۴۰۲ منتشر شد. منابع بودجه کل کشور از ۳۶۵۳ هزار میلیارد تومان به ۵۱۰۹ هزار میلیارد تومان رسیده است که رشد ۳۹ درصدی را نسبت به قانون ۱۴۰۱ نشان می‌دهد. بودجه عمومی دولت از ۱۳۹۴ هزار میلیارد تومان به ۱۹۸۴ هزار میلیارد تومان رسیده که رشد ۴۲ درصدی را نسبت به قانون بودجه نشان می‌دهد.

از سمت درآمدها، بیشترین رشد (درصدی) را در واگذاری دارایی‌های مالی شاهد هستیم. عمده منابع این بخش شامل ۱۰۰ هزار میلیارد تومان از محل فروش اوراق مشارکت برای اجرای طرح های عمرانی، ۱۰۶ هزار میلیارد تومان واگذاری شرکت‌های دولتی با رشد ۴۹ درصد نسبت به قانون ۱۴۰۱ و ۴۵ هزار میلیارد تومان اسناد خزانه با رشد ۷۳ درصد نسبت به قانون ۱۴۰۱ است.

پس از آن، بیشترین رشد درآمدی از محل درآمدهای عمومی صورت گرفته است که ۸۲۶ هزار میلیارد تومان آن از محل درآمدهای مالیاتی شناسایی شده است که ۸۴ درصد درآمدهای عمومی را شامل می‌شود و رشد ۴۷ درصد را نسبت به قانون سال گذشته نشان می‌دهد.

واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای نیز با رشد ۳۷ درصد نسبت به قانون سال گذشته همراه است. منابع حاصل از صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی ۶۰۴ هزار میلیارد تومان برآورد شده است که ۸۴ درصد این بخش از درآمدها را شامل می‌شود.

در این بخش، تغییری در سهم صندوق توسعه ملی (۴۰%) و شرکت ملی نفت (۱۴.۵%) صورت نگرفته است. منابع حاصل از صادرات نفت ۴۳۸ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده که رشد ۵ درصد را نسبت به قانون ۱۴۰۱ نشان می‌دهد.

با توجه به این که تحقق این بخش از درآمدها در سال جاری نیز بسیار کمتر از قانون بودجه بوده است و کشور در شرایط تحریمی قرار دارد و قیمت نفت نیز برای سال آینده کمتر از سال جاری برآورد می‌شود، رشد کم این بخش از درآمدها منطقی به نظر می‌رسد.

در صورتی که قیمت نفت را برای سال ۱۴۰۲، ۷۰ دلار و نرخ تسعیر ای تی اس را ۲۸۵۰۰ تومان در نظر بگیریم، با احتساب سهم سایر بخش‌ها به تقریبا ۱۳۰۰ هزار بشکه صادرات نفت نیاز داریم! با توجه به تولید ۲.۵ میلیون بشکه و مصرف حدود ۱.۸ میلیون بشکه نفت در روز، صادرات روزانه برابر با ۷۰۰ هزار بشکه است.

با فرض قیمت نفت ۷۰ دلار و نرخ ای تی اس ۲۸۵۰۰ تومان و صادرات ۷۰۰ هزار بشکه در روز، عدم تحقق منابع این سرفصل برابر با ۲۰۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود.

منابع حاصل از صادرات میعانات و گاز طبیعی نیز ۶۵ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده که رشد ۳۷ درصدی را نسبت به سال گذشته نشان می دهد.

واگذاری دارایی‌های منقول و غیر منقول در این بخش نیز ۱۰۸ هزار میلیارد تومان است درحالی که در قانون ۱۴۰۱ درآمد از این محل ۲۶ هزار میلیارد تومان بوده است که به معنای رشد بیش از ۳۰۰ درصد این بخش می‌باشد!

در لایحه بودجه ۱۴۰۲ آمده است که حقوق و دستمزد به طور میانگین ۲۰ درصد افزایش یافته است، با این حال شاهد رشد ۴۵۵ هزار میلیارد تومانی در کل هزینه‌های عمومی هستیم که نشان دهنده ۴۶ درصد رشد نسبت به قانون بودجه سال ۱۴۰۱ است.

حداقل حقوق برابر با ۷ میلیون تومان در نظر گرفته شده است. کمترین رشد نیز مربوط به تملک دارایی‌های سرمایه‌ای (بودجه‌ عمرانی) با رشد مبلغی ۶۸ هزار میلیارد تومان است.

تملک دارایی‌های نیز رشد ۶۷ هزار میلیارد تومانی را نشان می‌دهد که عمدتا شامل بازپرداخت بدهی‌های دولت می‌باشد. تقریبا ۱۷۴ هزار میلیارد تومان آن مربوط به خرید اصل اوراق بدهی می‌باشد.

از دیگر تغییرات مهم لایحه بودجه ۱۴۰۲ نسبت به قانون می‌توان به افزایش یارانه نقدی معیشتی اشاره کرد که از ۷۴ هزار میلیارد تومان در قانون بودجه ۱۴۰۱ به ۳۱۵ هزار میلیارد تومان رسیده است ( رشد ۳۲۵ درصد)!

علاوه بر آن، یارانه نان در لایحه برابر با ۵۶ هزار میلیارد تومان است در حالی که در قانون ۱۴۰۱، مابه التفاوت خرید تضمینی گندم و یارانه نان ۷۱ هزار میلیارد تومان بود؛ بنابراین شاهد کاهش ۲۱ درصدی در این بخش از یارانه هستیم. یارانه دارو نیز در لایحه ۶۹ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

سقف گاز خوراک پتروشیمی ها از ۵ هزار تومان به ۷ هزار تومان رسیده و نرخ گاز سوخت نیز ۱۰ واحد درصد افزایش داشته است. بدین ترتیب نرخ سوخت پتروشیمی‌ها و فولادی‌ها ۵۰ درصد و نرخ سوخت سیمانی‌ها ۲۰ درصد خوراک پتروشیمی ها شده است.

مالیات شرکت‌های تولیدی از ۲۰ به ۱۸ درصد کاهش یافته است و همچنین مانند سال درآمد صادارات مواد خام و نیمه خام از جمله بیلت، بلوم، اسلب، محصولات پالایشی و پتروشیمی شامل متانول، اوره و پلی اتیلن مشمول مالیات و عوارض می‌شود. همچنین همانند سال گذشته معافیت مالیاتی شامل شرکت‌هایی که از محل سود انباشته اقدام به افزایش سرمایه نمایند، می‌شود.حمیدرضا محمدرضایی

////////////////////////////////////////////////////////////////

گروه واتساپ پرسش و پاسخ حسابداری دات کام

مزید اطلاع بیشتر ، محتویات تمام لینک ها ، یکی بوده و فقط به واسطه محدودیت واتساپ ، ناچار به ایجاد چند لینک شدیم.

 

       

 

تدریس حسابداری  آموزش حسابداری  حسابداری دات کام  حسابداری  حسابرسی  مشاوره مالی مشاوره مالیاتی رضا جلالی کاسب pshfnhvd  pshfvsd  pshfnhvdnhj ;h ;nhg دانلود حسابیران pshfdvhk مشاوره بیمه دانلود فایل  pdf  word  سنوات  بخشنامه جرائم بخشودگی عیدی حداقل حقوق hesabiran.com  hesabiran  hesabdarycom فایل اکسل  دانلود  واتساپ  تلگرام  اینستاگرام

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

حسابداری دات کام (HesabdaryCom@)

رضا جلالی کاسب - دکتری تخصصی حسابداری (دفاع) -کارشناس ارشد حسابداری،مدیریت مالی - عضو انجمن حسابداران خبره ایران - عضو انجمن حسابداری ایران - عضو انجمن مدیران مالی حرفه ای - عضو انجمن حسابرسان داخلی ایران - مدیر و مشاور مالی و مدرس دانشگاه آیدی فضای مجازی : HesabdaryCom@

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×
    ورود / عضویت