» قوانین و مقررات » سایر قوانین،آئین نامه و دستورالعمل » دستورالعمل طبقه بندی موسسات حسابرسی
سایر قوانین،آئین نامه و دستورالعمل

دستورالعمل طبقه بندی موسسات حسابرسی

۱۴۰۱/۱۱/۲۴ 7۰799

دستورالعمل طبقه بندی موسسات حسابرسی و اشخاص موضوع ماده ۱۰ دستورالعمل موسسات حسابرسی معتمد سازمان بورس و اوراق بهادار مصوب ۱۴۰۱/۱۰/۰۵ هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار

ماده ۱۰

اشخاص حقوقی زیر مکلفند حسابرس مستقل و بازرس قانونی خود را از میان سازمان حسابرسی یا موسسات حسابرسی عضو جامعه که در فهرست موسسات حسابرسی معتمد درج شده‌اند، و از توانایی لازم متناسب با اندازه شرکت برخوردار هستند، انتخاب نمایند:

الف- شرکتهای ثبت شده نزد سازمان یا متقاضی پذیرش در بورس اوراق بهادار یا بازارهای خارج از بورس،

ب شرکتهای فرعی شرکتهای ثبت شده نزد سازمان یا متقاضی پذیرش در بورس اوراق بهادار یا بازارهای خارج از بورس

پ شرکتهای سهامی عام  با عرضه عمومی،

ت نهادهای مالی موضوع قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران شامل شرکتهای کارگزاری، شرکتهای سرمایه‌گذاری، صندوق‌های سرمایه‌گذاری، شرکتهای تأمین سرمایه،  صندوقهای بازنشستگی، شرکتهای هلدینگ، بورس‌ها، بازارهای خارج از بورس، شرکت‌های سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، و

ث حسابرسی طرحهائی که متقاضی انتشار عمومی اوراق مشارکت مشمول ثبت نزد سازمان هستند.

تبصره ۱. ضوابط تشخیص شرکتهای فرعی با توجه به استانداردهای حسابداری تعیین می‌شود.

تبصره ۲. مؤسسات حسابرسی و شرکای مسئول کار حسابرسی هر یک از اشخاص حقوقی فوق مجاز نیستند بعد از گذشت ۴ سال متوالی، مجدداً سمت حسابرس مستقل و بازرس قانونی شرکت مذکور را بپذیرند. پذیرش مجدد حسابرسی اشخاص مذکور پس از سپری شدن حداقل ۲ سال از پایان دوره ۴ ساله مزبور مجاز است. ضمناً در صورت خروج شرکاء از مؤسسه قبلی، شریک مسئول کار در دوره ۴ سال قبل، نمی‌تواند تا ۲ سال با حضور به عنوان شریک در مؤسسه حسابرسی دیگر سمت مزبور را قبول کند. شروع این مهلت از تاریخ تصویب این دستورالعمل خواهد بود.

تبصره ۳: بمنظور تعیین توانایی موسسات حسابرسی معتمد متناسب با اندازه شرکتها، سازمان موظف است تا بهمن ماه  هر سال نسبت به طبقه‌بندی موسسات حسابرسی معتمد اقدام نموده و نتایج را اعلام نماید.

تبصره۴: معیارهای تعیین اندازۀ شرکت‌ها، توسط سازمان اعلام می‌گردد و موسسات حسابرسی معتمد مکلف هستند بر اساس طبقۀ موسسه و معیارهای اعلام شده توسط سازمان، اقدام به پذیرش کار حسابرسی نمایند.

تبصره۵. موسساتی که حداقل دارای ۲۰ شریک بوده و هیچ یک از شرکا بیش از ۲۰ درصد سهم‌الشرکه را دارا نباشند، بر اساس ضوابطی که سازمان تعیین می‌نماید می‌توانند شرایط مقرر در تبصره ۲ این ماده را با تغییر تیم رسیدگی‌کننده و شرکای مسئول کار احراز نمایند.

دستورالعمل طبقه بندی موسسات حسابرسی و اشخاص موضوع ماده ۱۰ دستورالعمل موسسات حسابرسی معتمد سازمان بورس و اوراق بهادار
مصوب جلسه ۱۳۹۱/۱۱/۲۸ و اصلاحیه های مورخ ۱۳۹۵/۰۹/۰۲ ، ۱۳۹۸/۱۱/۳۰ ، ۱۳۹۹/۰۵/۱۵ و ۱۴۰۱/۱۰/۰۵ هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار

در راستای حمایت از حقوق سرمایه گذاران و ساماندهی و توسعه بازار شفاف و منصفانه اوراق بهادار و در اجرای تبصره ۳ ماده ۱۰ دستورالعمل موسسات حسابرسی معتمد سازمان بورس و اوراق بهادار ( مصوب جلسه ۱۳۸۶/۰۵/۰۸ شورای عالی بورس و اوراق بهادار و اصلاحیه های بعدی آن ) ، این دستورالعمل در تاریخ ۱۳۹۱/۱۱/۲۸ به تصویب هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار رسیده و در تاریخ های ۱۳۹۵/۰۹/۰۲ ، ۱۳۹۸/۱۱/۳۰ ، ۱۳۹۹/۰۵/۱۵ و ۱۴۰۱/۱۰/۰۵ اصلاح شد.

ماده ۱ –

ماده ۲ –

ماده ۳ –

ماده ۴ –

ماده ۵ –

ماده ۶ –

ماده ۷ –

ماده ۸ –

ماده ۹ –

ماده ۱۰ –

جهت دانلود دستور العمل ، اینجا کلیک بفرمایید.

 

ابلاغ اصلاحیه دستورالعمل طبقه بندی موسسات حسابرسی و اشخاص موضوع ماده ۱۰ دستورالعمل موسسات حسابرسی معتمد سازمان بورس و اوراق بهادار

ابلاغ اصلاحیه دستورالعمل طبقه بندی موسسات حسابرسی و اشخاص موضوع ماده ۱۰ دستورالعمل موسسات حسابرسی معتمد سازمان بورس و اوراق بهادار

متن نامه شماره ۱۲۲/۱۲۱۴۰۷ مورخ ۲۳ بهمن ماه ۱۴۰۱، سازمان بورس و اوراق بهادار در زیر قابل مشاهده می باشد.

 

به نام خدا

دستورالعمل طبقه ­بندی موسسات حسابرسی و اشخاص موضوع ماده ۱۰ دستورالعمل موسسات حسابرسی معتمد سازمان بورس و اوراق بهادار

در راستای حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران و ساماندهی و توسعه بازار شفاف و منصفانه اوراق بهادار و در اجرای ماده ۱۰ دستورالعمل مؤسسات حسابرسی معتمد سازمان بورس و اوراق بهادار (مصوب جلسه ۱۳۸۶/۰۵/۰۸ و اصلاحیه مورخ ۱۳۹۰/۱۱/۱۷ شورای عالی بورس و اوراق بهادار)، این دستورالعمل در ۹ ماده و ۸ تبصره در تاریخ ۱۳۹۱/۱۱/۲۸  به تصویب هیأت‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار رسید و از تاریخ تصویب لازم الاجرا می‌باشد.

  • اصطلاحات و واژه‌های تعریف شده در ماده‌ی (۱) قانون بازار اوراق بهادار مصوب آذرماه سال ۱۳۸۴، به همان مفاهیم در این دستورالعمل به کار رفته‌اند. واژه‌های دیگر در این دستورالعمل، دارای معانی زیر می‌باشند:

جامعه: جامعه حسابداران رسمی ایران است که به موجب ماده واحده قانون استفاده از خدمات تخصصی و حرفه‌ای حسابداران ذیصلاح به عنوان حسابدار رسمی مصوب ۱۳۷۲ تشکیل گردیده است.

موسسه حسابرسی معتمد: موسسه حسابرسی معتمد سازمان است که بر اساس ضوابط دستورالعمل موسسات حسابرسی معتمد سازمان بورس و اوراق بهادار مورد پذیرش قرار گرفته  و در فهرست موسسات حسابرسی معتمد سازمان درج شده است.

دستورالعمل موسسات حسابرسی معتمد: دستورالعمل مؤسسات حسابرسی معتمد سازمان بورس و اوراق بهادار (مصوب جلسه ۸/۰۵/۱۳۸۶ و اصلاحیه مورخ ۱۷/۱۱/۱۳۹۰ شورای عالی بورس و اوراق بهادار) می‌باشد.

شرکت: شخص حقوقی مشمول ماده ۱۰ دستورالعمل مؤسسات حسابرسی معتمد است. این اشخاص عبارتند از:

الف- شرکتهای ثبت شده نزد سازمان یا متقاضی پذیرش در بورس اوراق بهادار یا بازارهای خارج از بورس،

ب – شرکتهای فرعی شرکتهای ثبت شده نزد سازمان یا متقاضی پذیرش در بورس اوراق بهادار یا بازارهای خارج از بورس،

پ – شرکتهای سهامی عام  با عرضه عمومی،

ت – نهادهای مالی موضوع قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران شامل شرکتهای کارگزاری، شرکتهای سرمایه‌گذاری، صندوق‌های سرمایه‌گذاری، شرکتهای تأمین سرمایه، صندوقهای بازنشستگی، شرکتهای هلدینگ، بورس‌ها، بازارهای خارج از بورس، شرکت‌های سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، و

ث –طرحهائی که متقاضی انتشار عمومی اوراق مشارکت مشمول ثبت نزد سازمان هستند.

دستورالعمل طبقه­ بندی موسسات

  • سازمان، هر سال یکبار موسسات حسابرسی معتمد سازمان بورس و اوراق بهادار را براساس معیارهای مندرج در جدول زیر، ارزیابی و طبقه‌بندی نموده و نتایج آن را به عموم اعلام می‌نماید.

دستورالعمل طبقه­ بندی موسسات

معیارهای طبقه‌بندی موسسات حسابرسی معتمد

ردیف شرح معیار حداکثر امتیاز
الف معیارهای عادی
۱ معیار‌های ارزیابی شرکا ۳۰۰
۲ معیار‌های ارزیابی کارکنان موسسه ۲۰۰
۳ معیار‌های ارزیابی ساختار و سازمان موسسه ۲۰۰
۴ معیار‌های ارزیابی تنوع ارائه خدمات، اطلاع‌رسانی و موقعیت در بازار حرفه‌ای ۱۰۰
۵ معیار‌های ارزیابی کیفیت خدمات ۲۰۰
جمع امتیازات عادی ۱۰۰۰
ب معیارهای تخلفاتی
۶ سوابق تخلفاتی موسسه (طی ۵ سال اخیر) ۲۰۰-
۷ سوابق تخلفاتی شریک موسسه (طی ۵ سال اخیر) ۱۰۰-
جمع امتیازات تخلفاتی ۳۰۰-

 

تبصره ۱: معیارهای تفصیلی امتیازدهی در پیوست این دستورالعمل درج گردیده است.

تبصره ۲: امتیاز نهایی هر مؤسسه حسابرسی از حاصل جمع امتیازهای عادی و تخلفاتی حاصل می‌شود. شایان ذکر است که امتیازهای تخلفاتی در محاسبه امتیاز نهایی دارای نمره “منفی” می‌باشد.

تبصره ۳: در صورتی که به دلیل وقوع تخلفات یا سایر شرایط، تغییر طبقه‌ موسسه‌ای طی سال ضرورت یابد، سازمان می‌تواند نسبت به انجام این امر اقدام نماید.

  • جمع امتیازات موسسه حسابرسی بر اساس معیارهای موضوع ماده ۲ این دستورالعمل، مبنای تعیین طبقه‌ موسسه حسابرسی است. موسسات حسابرسی معتمد به ترتیب بیشترین امتیاز، در چهار طبقه “اول”، “دوم”، “سوم” و “چهارم” قرار می‌گیرند. حد نصاب امتیاز لازم برای هر طبقه به شرح جدول زیر است:

امتیازات مبنای طبقه‌بندی

طبقه امتیاز هر طبقه
اول مساوی یا بیشتر از ۷۰۰ امتیاز
دوم مساوی یا بیشتر از ۶۰۰ امتیاز و کمتر از ۷۰۰ امتیاز
سوم مساوی یا بیشتر از ۵۰۰ امتیاز و کمتر از ۶۰۰ امتیاز
چهارم کمتر از ۵۰۰ امتیاز
  • درصورتی­که موسسه حسابرسی معتمد به هر دلیل از جمله عدم ارائه اطلاعات، اسناد و مدارک، امکان ارزیابی را فراهم نیاورد، در طبقه “چهارم” طبقه‌بندی می‌گردد.
  • کلیه اشخاص حقوقی مشمول ماده ۱۰ دستورالعمل مؤسسات حسابرسی معتمد، بر اساس معیارهای زیر، به چهار گروه “اول”، “دوم”، “سوم” و “چهارم” طبقه‌بندی می‌شوند.

دستورالعمل طبقه­ بندی موسسات

معیارهای طبقه‌بندی اشخاص حقوقی مشمول ماده ۱۰ دستورالعمل مؤسسات حسابرسی معتمد

طبقه معیارها و حد نصاب لازم برای هر طبقه
اول

 

میانگین جمع دارایی‌ها و درآمد فروش: مساوی یا بیشتر از ۰۰۰ر۵۰ میلیارد ‌ریال

ارزش بازار: مساوی یا بیشتر از ۰۰۰ر۵۰ میلیارد ‌ریال

تعداد کارکنان: مساوی یا بیشتر از  ۰۰۰ر۵ نفر

دوم میانگین جمع دارایی‌ها و درآمد فروش: مساوی یا بیشتر از ۰۰۰ر۲۰ و کمتر از ۰۰۰ر۵۰ میلیاردریال

ارزش بازار: مساوی یا بیشتر از ۰۰۰ر۲۰ و کمتر از ۰۰۰ر۵۰ میلیاردریال

تعداد کارکنان: مساوی یا بیشتر از ۰۰۰ر۲ نفر و کمتر از ۰۰۰ر۵ نفر

سوم میانگین جمع دارایی‌ها و درآمد فروش: مساوی یا بیشتر از ۰۰۰ر۵ و کمتر از ۰۰۰ر۲۰ میلیاردریال

ارزش بازار: مساوی یا بیشتر از ۰۰۰ر۵ و کمتر از ۰۰۰ر۲۰ میلیاردریال

تعداد کارکنان: مساوی یا بیشتر از ۵۰۰ نفر و کمتر از ۰۰۰ر۲ نفر

چهارم میانگین جمع دارایی‌ها و درآمد فروش: کمتر از ۰۰۰ر۵ میلیارد ‌ریال

ارزش بازار: کمتر از ۰۰۰ر۵ میلیارد ‌ریال

تعداد کارکنان: کمتر از ۵۰۰ نفر

 

تبصره ۱: تعیین طبقۀ هر شرکت بر اساس اطلاعات تاریخ ترازنامه و طبق آخرین صورتهای مالی سالانه حسابرسی شده، صورت می‌گیرد.

تبصره ۲: در صورتی که شرکت بر اساس معیارهای “میانگین جمع دارایی‌ها و درآمد فروش”، “ارزش بازار” و “تعداد کارکنان”، طبق جدول فوق، حائز شرایط طبقات متفاوتی شود، “بالاترین طبقه” ملاک طبقه‌بندی شرکت قرار خواهد گرفت.

تبصره ۳: در مورد شرکت‌هایی که موظف به تهیه صورت‌های مالی تلفیقی می‌باشند، محاسبه معیار “میانگین دارایی‌ها و درآمد فروش” براساس آخرین صورت‌های مالی سالانه حسابرسی‌شده تلفیقی صورت می‌گیرد.

تبصره ۴: معیارها و حد نصاب‌های مقرر در مواد ۲ و ۵ این دستورالعمل، حسب ضرورت، بصورت سالانه مورد بازنگری قرار خواهد گرفت.

  • شرکت مکلف است با توجه به طبقۀ خود که بر حسب معیارهای ذکر شده در ماده ۵ تعیین می‌شود، حسابرس مستقل و بازرس قانونی را از میان موسسات حسابرسی معتمد که در همان طبقه یا طبقات بالاتر قرار دارند، انتخاب نماید.

 

تبصره: هیئت مدیره سازمان می‌تواند حسب ضرورت، شخص یا گروهی از اشخاص تحت نظارت را ملزم نماید که صرفنظر از اندازه و طبقه شرکت، حسابرس مستقل خود را از موسسات حسابرسی طبقه اول و یا دوم انتخاب نمایند.

 

  • موسسات حسابرسی معتمد مکلف هستند بر اساس طبقۀ موسسه، در صورت برخورداری از توانایی لازم متناسب با اندازه شرکت، و با رعایت سقف خدمات مجاز موضوع «آیین‌نامه سقف مجاز ارائه خدمات تخصصی و حرفه‌ای توسط اعضای جامعه حسابداران رسمی ایران» و مقررات ذیربط، اقدام به پذیرش کار حسابرسی نمایند. موسسه حسابرسی نمی‌تواند به شرکت‌هایی که در طبقه‌ای بالاتر از طبقۀ موسسه قرار دارند خدمات حسابرسی ارائه نماید.
  • مسئولیت صحت اطلاعات مربوط به وضعیت فعالیت مؤسسه و شرکای آن و سایر اطلاعات مربوط که از طریق سامانه کدال یا به طرقی که سازمان اعلام می‌نماید، ارسال می‌گردد بر عهده هیئت‌مدیره مؤسسه حسابرسی می‌باشد و در صورت ارائه اطلاعات خلاف واقع، مطابق ماده ۱۶ دستورالعمل مؤسسات حسابرسی معتمد اقدام خواهد شد.
  • در صورت عدم رعایت مقررات این دستورالعمل توسط شرکت‌ها، حسب مورد مطابق فصل سوم دستورالعمل انضباطی ناشران پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، دستورالعمل انضباطی ناشران پذیرفته شده در فرابورس ایران، دستورالعمل انضباطی ناشران غیربورسی و غیرفرابورسی ثبت شده نزد سازمان عمل خواهد شد. همچنین در صورت عدم رعایت مقررات این دستورالعمل توسط مؤسسات حسابرسی معتمد، مطابق ماده ۱۶ دستورالعمل مؤسسات حسابرسی معتمد اقدام خواهد شد.

 

دستورالعمل طبقه­ بندی موسسات

پیوست

معیارهای تفصیلی امتیازدهی موسسات حسابرسی معتمد سازمان بورس و اوراق بهادار

جدول ۱: معیار‌های تفصیلی ارزیابی شرکا

ردیف شرح حداکثر امتیاز نحوه امتیاز دهی
۱ تعداد شرکا ۱۲۵ به ازای هر شریک مازاد بر ۳ شریک ۲۵ امتیاز
۲ ترکیب و درصد مالکیت شرکا ۲۵ در صورتیکه حداکثر سهم‌الشرکۀ هر شریک ۳۴ درصد یا کمتر باشد؛ کل امتیاز

اگر حداکثر سهم‌الشرکۀ هر شریک بیشتر یا مساوی ۵۰ درصد باشد؛ صفر امتیاز

چنانچه حداکثر سهم‌الشرکۀ هر شریک بین ۳۴ درصد تا ۵۰ درصد باشد، به تناسب امتیاز

۳ سابقه کار مفید شرکا در حرفه حسابرسی بعد از اخذ مدرک کارشناسی ۲۵ به ازای هر سال سابقه کار هر شریک ۱ امتیاز، و به ازای هر شریک حداکثر ۷ امتیاز
۴ سابقه کار مفید شرکا در حرفه حسابرسی بعد از اخذ مدرک حسابدار رسمی ۳۰ به ازای هر سال سابقه کار هر شریک ۱ امتیاز، و به ازای هر شریک حداکثر ۷ امتیاز
۵ ماندگاری شرکا در موسسه ۳۰ به ازای هر سال ماندگاری (از تاریخ آخرین ورود به موسسه) هر شریک ۱ امتیاز، و به ازای هر شریک حداکثر ۷ امتیاز
۶ سوابق تحصیلی شرکا ۲۵ میانگین امتیاز شرکا (امتیاز هر مقطع تحصیلی: کارشناسی حسابداری ۱۵، کارشناسی ارشد حسابداری ۲۰، کارشناسی ارشد غیر حسابداری ۱۰، دکترای حسابداری ۲۰، دکترای غیر حسابداری ۱۰)
۷ مشارکت‌شرکا در فعالیت‌های خارج‌ازموسسه از نظر:

۱-۷-  تدریس در دانشگاه‌ها

۲-۷- شرکت در کارگروه‌ها، کمیته‌های حرفه‌ای، جامعه، بورس و …

۳-۷- تالیف کتب، ارائه مقالات و …

 

 

۱۰

۱۰

 

۱۰

 

هرشریک هرسال تدریس ۱ امتیاز؛ و به‌ازای هرشریک حداکثر ۵ امتیاز

هر شریک هر سال شرکت در کارگروه‌ها و کمیته‌ها ۱ امتیاز؛ و به ازای هر شریک حداکثر ۵ امتیاز

هر کتاب ۵ امتیاز، هر مقاله ۲ امتیاز

۸ عضویت در مجامع حرفه‌ای داخلی و بین‌المللی ۱۰ هر شریک هر سال عضویت در مجامع حرفه‌ای داخلی یا کارشناس رسمی بودن ۱ امتیاز، هرشریک هرسال عضویت در مجامع حرفه‌ای خارجی ۲ امتیاز؛ و به ازای هر شریک حداکثر ۵ امتیاز
جمع امتیاز ۳۰۰

 

جدول ۲: معیار‌های تفصیلی ارزیابی کارکنان موسسه

ردیف شرح حداکثر امتیاز نحوه امتیاز دهی
۱ تعداد حسابداران رسمی غیر از شرکا ۳۰ هر حسابدار رسمی ۵ امتیاز
۲ تعداد سرپرستان ارشد و سرپرستان به‌تفکیک هر رده‌ شغلی ۳۰ به ازای هر نفر ۵ امتیاز
۳ تعداد حسابرسان ارشد و حسابرسان دارای بیش از ۲ سال سابقه بعد از اخذ مدرک کارشناسی ۴۰ به ازای هر نفر ۲ امتیاز
۴ سوابق تحصیلی کارکنان ۳۰ میانگین امتیاز کارکنان حرفه‌ای (امتیاز هر مقطع تحصیلی: کارشناسی حسابداری ۱۵، کارشناسی ارشد حسابداری ۲۰، کارشناسی ارشد غیر حسابداری ۱۰، دکترای حسابداری ۲۰، دکترای غیر حسابداری ۱۰)
۵ سوابق کار مفید کارکنان بعد از دریافت مدرک کارشناسی ۴۰ به ازای هر ۲ سال سابقه هر نفر بعد از اخذ مدرک کارشناسی، ۰.۵ امتیاز
۶ ضریب ماندگاری و همکاری کارکنان با موسسه ۲۰ به ازای هر سال ماندگاری هر نفر (مازاد بر ۲ سال از تاریخ آخرین ورود به موسسه) ۰.۵ امتیاز
۷ سوابق آموزش حرفه‌ای کارکنان (در جامعه، موسسه و …) ۱۰ به نسبت امتیاز آموزش جامعه
جمع امتیاز ۲۰۰

 

دستورالعمل طبقه­ بندی موسسات

جدول ۳: معیار‌های تفصیلی ارزیابی ساختار و سازمان موسسه

 

ردیف شرح حداکثر امتیاز نحوه امتیاز دهی
۱ –     بهره‌مندی از فضای کافی برای نگهداری مدارک و متناسب با خدمات و تعداد کارکنان

–     مدت اقامت در محل

–     بهره‌مندی از سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای مناسب

–     درجه اتکاء به سیستم‌های اتوماسیون اداری

–     نظام‌مندی اداره امور کارکنان شامل استخدام، طبقه‌بندی، آموزش، ترفیع و عزل

–     بهره‌مندی از تناسب منطقی کارکنان از نظر رده‌بندی آنها و تناسب تعداد کارکنان با کارهای حسابرسی

۲۰۰ به نسبت امتیاز کنترل وضعیت موسسات اعلام شده توسط جامعه/ یا بر اساس چک لیست بازدید از موسسه*
جمع امتیاز ۲۰۰

 

*: چک لیست بازدید از موسسه، به تصویب هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار خواهد رسید.

دستورالعمل طبقه­ بندی موسسات

جدول ۴: معیار‌های تفصیلی ارزیابی تنوع خدمات، اطلاع‌رسانی و موقعیت در بازار حرفه‌ای

ردیف شرح حداکثر امتیاز نحوه امتیاز دهی
۱ تنوع خدمات و ترکیب مناسب خدمات حرفه‌ای براساس نسبت ساعات مصرفی هر گروه به جمع ساعات مصرفی ۲۰ به ازای هر خدمت (بجز حسابرسی) که بیش از ۲ درصد از جمع ساعات مصرفی به آن اختصاص یافته،  ۵ امتیاز
۲ موقعیت موسسه از نظر درآمد سالانه موسسه نسبت به سایر موسسات ۲۰ موسساتی که درآمد آنها معادل یا بیش از ۲ برابر میانگین درآمد کل موسسات است، ۲۰ امتیاز، سایرین به تناسب
۳ تعداد شرکتهای مورد حسابرسیِ پذیرفته شده در بورس یا فرابورس (طی دو سال اخیر) ۲۰ به ازای هر شرکت در هر سال ۴ امتیاز
۴ قدمت موسسه ۱۰ به ازای هرسال ۱ امتیاز
۵ سال‌های عضویت موسسه به عنوان موسسه حسابرسی معتمد سازمان بورس ۱۰ هر سال عضویت ۱ امتیاز
ارسال به موقع اطلاعات به سازمان ۲۰ مجموعا تا ۳۰ روز تاخیر در ارسال دو پرسشنامه کل امتیاز. مازاد به ازای هر روز تاخیر ۲ امتیاز منفی
جمع امتیاز ۱۰۰

  

جدول ۵: معیار‌های تفصیلی ارزیابی کیفیت خدمات

ردیف شرح حداکثر امتیاز نحوه امتیاز دهی
۱ نظام‌مندی انجام عملیات حسابرسی شامل استفاده از دستورالعمل‌ها، پرسشنامه‌ها، چک‌لیست‌ها و سایر ابزارها ۱۰۰ به نسبت امتیاز نظام‌مندی دستورالعمل‌ها و روش‌های حسابرسی (مربوط به امتیاز کنترل کیفیت کار دریافتی از جامعه) یا بر اساس چک لیست بازدید از موسسه
۲ کیفیت گزارشات ۱۰۰ به نسبت امتیاز گزارش‌های حسابرسی (مربوط به امتیاز کنترل کیفیت کار دریافتی از جامعه) یا بر اساس چک لیست بررسی پرونده حسابرسی*
جمع امتیاز ۲۰۰  

 

*: چک لیست بررسی پرونده حسابرسی، به تصویب هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار خواهد رسید.

دستورالعمل طبقه­ بندی موسسات

جدول ۶: سوابق تخلفاتی موسسه (طی ۵ سال اخیر)

 

ردیف شرح حداکثر امتیاز نحوه امتیاز دهی
۱ تذکر با درج در پرونده ۲۰- در ازای هر تذکر با درج در پرونده ۱۰ امتیاز منفی
۲ اخطار با درج در پرونده ۳۰- در ازای هر اخطار با درج در پرونده ۱۵ امتیاز منفی
۳ عدم پذیرش کار جدید ۵۰- در ازای هر تخلف منجر به “عدم پذیرش کار جدید”  ۲۵ امتیاز منفی
۴ حذف از فهرست موسسات حسابرسی معتمد (با قید مدت) ۱۰۰- در تخلف منجر به ” حذف از فهرست موسسات حسابرسی معتمد ”  ۱۰۰ امتیاز منفی
جمع امتیاز(منفی) ۲۰۰-

 

جدول ۷: سوابق تخلفاتی شریک موسسه (طی ۵ سال اخیر)

ردیف شرح حداکثر امتیاز نحوه امتیاز دهی
۱ تذکر با درج در پرونده ۲۰- در ازای هر تذکر با درج در پرونده به هر شریک ۱۰ امتیاز منفی
۲ اخطار با درج در پرونده ۳۰- در ازای هر اخطار با درج در پرونده به هر شریک  ۱۵ امتیاز منفی
۳ عدم پذیرش کار جدید (معادل تعلیق) ۵۰- در ازای هر ازای تخلف منجر به ” عدم پذیرش کار جدید”برای هر شریک ۲۵ امتیاز منفی
جمع امتیاز (منفی) ۱۰۰-

///////////////////////////////////////////////////////////////

گروه واتساپ پرسش و پاسخ حسابداری دات کام

مزید اطلاع بیشتر ، محتویات تمام لینک ها ، یکی بوده و فقط به واسطه محدودیت واتساپ ، ناچار به ایجاد چند لینک شدیم.

 

       

 

تدریس حسابداری  آموزش حسابداری  حسابداری دات کام  حسابداری  حسابرسی  مشاوره مالی مشاوره مالیاتی رضا جلالی کاسب pshfnhvd  pshfvsd  pshfnhvdnhj ;h ;nhg دانلود حسابیران pshfdvhk مشاوره بیمه دانلود فایل  pdf  word  سنوات  بخشنامه جرائم بخشودگی عیدی حداقل حقوق hesabiran.com  hesabiran  hesabdarycom فایل اکسل  دانلود  واتساپ  تلگرام  اینستاگرام

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

حسابداری دات کام (HesabdaryCom@)

رضا جلالی کاسب - دکتری تخصصی حسابداری (دفاع) -کارشناس ارشد حسابداری،مدیریت مالی - عضو انجمن حسابداران خبره ایران - عضو انجمن حسابداری ایران - عضو انجمن مدیران مالی حرفه ای - عضو انجمن حسابرسان داخلی ایران - مدیر و مشاور مالی و مدرس دانشگاه آیدی فضای مجازی : HesabdaryCom@

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×
    ورود / عضویت