» قوانین و مقررات » قانون مالیات » پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان » سومین همایش تبیین نظام پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان
پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان

سومین همایش تبیین نظام پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان

۱۴۰۱/۱۲/۲۳ 5۰722

مطالب مهم جلسه امروز :
– در دوره یک سال گذار تا پایان سال ۱۴۰۲ با تصویب این قانون در مجلس شورای اسلامی ، صورتحسابهای خارج از سامانه مورد پذیرش خواهد بود (از طریق رسیگی مثل همین الان).
– اگر خریدار ( مصرف کننده نهایی) از طریق شبکه بانکی وجه فاکتور را پرداخت کرد ، از هر ۱۰ صورتحساب ، یکی از اون انتخاب میشه و دو برابر جایزه به وی تعلق میگیرد. اگر هم از شبکه بانکی پرداخت نکرد که هیچی.
۱- همه میگن هنوز لایحه ای که به مجلس فرستادین و توی اون تاریخ های اجرا رو اعلام کردین ، که مصوب مجلس نشده ، پس چرا دارین اجرا میکنید؟
پاسخ اینکه اگر اون لایحه تصویب نشه که بایستی از تاریخ تصویب قانون سال ۱۳۹۸ ، اجرا میکرید صورتحساب الکترونیک رو ؛ اگه اون تصویب بشه ، تاریخ جدید میشه ملاک ما و دیگه از تاریخ ۱۳۹۸ به بعد لازم نیست صورتحساب الکترونیکی صادر شود.
۲-فرصت صدور صورتحساب تا ارسال آن به سامانه مودیان حداکثر ۷ روز میباشد ، دقت شود که صورتحساب ارسالی شما در سامانه تایید شود ، صرف ارسال صورتحساب ملاک نیست.
۳-برای خریدار از تاریخ درج و انتقال به کارپوشه ۳۰ روز مهلت تایید یا رد را دارد ، اگر تایید نکند ، سامانه اتومات بعد از ۳۰ روز تایید میکند. توجه بفرمایید که ۳۰ روز پس از انتقال به کارپوشه ، نه ۳۰ روز پس از تاریخ صورتحساب.
۴- فرایند اصلاح و برگشت و ابطال هم از مهلت ۷ و ۳۰ روز تبعیت میکند.
۵- شرکتهای معتمد از ما هزینه میخواهند و ما نمیخواهیم هزینه کنیم، چه کنیم؟
برابر لایحه قانون بودجه ۱۴۰۲ هزینه ارسال صورتحساب از طریق شرکت معتمد از ۱۴۰۲/۰۱/۰۱ به عهده سازمان امور مالیاتی است.
۶-محیط آزمایشی (سندباکس) صدور فاکتور در سامانه مودیان برای اکثر مودیان فعال و برای بقیه حداکثر تا شنبه ۱۴۰۱/۱۲/۲۷ برای همه مودیان فعال خواهد شد. محیط آزمایشی عین سامانه اصلی است و فقط آزمایشی است و هر دو روز یک بار اطلاعات اون پاک میشه. آدرس اون هم : https://sandboxrc.tax.gov.ir
– حافظه مالیاتی : حافظه مرجع ثبت و نگهداری میباشد ، هر آن چیزی که (سخت افزاری / نرم افزاری) قابلیت ثبت و نگهداری اطلاعات صورتحساب رو قبل از ارسال به سامانه مودیان را داشته باشه ، اسمش حافظه است .همین سیستم های فروش فعلی روی کامپیوتره هم دارای حافظه است. حالا اگر کم بود میتوانید ارقا و افزایش دهید.
۷-شماره یکتای حافظه میتواند بیشتر از یک شماره باشد ، برای ارسال توسط مودی یک شماره حافظه و برای ارسال توسط شرکت معتمد یک شماره دیگر و …
۸-چرا شماره یکتای حافظه مالیاتی چند تا باشه ؟ به خاطر اینکه ما تخلفات رو بدونیم از کی پیگیری کنیم ، از مودی یا شرکت معتمد.
۹-گواهی امضاء دریافتی از مراکز میانی که در سایت مشخص شده (اغلب دفاتر اسناد رسمی) اخذ و در کارپوشه بارگذاری کنید . هزینه هم حدود ۲۷ ، ۲۸ هزار تومان هست . گواهی امضا برای قابلیت انکارناپذیری صورتحسابهای الکترونیکی بوده و همه مودیان بایستی به گواهی امضاء الکترونیکی تجهیز شوند.
۱۰-شماره ۶ کاراکتری شناسه برای هر حافظه ، یکتاست. هر مودی میتواند هر مقدار شناسه میخواهد ، اخذ نماید ، تا یک تعدادی محدودیت ندارد اما بیشتر که بخواد باید به ما (سازمان) بگه که برای چی اینقدر شناسه میخواد.مثلا مودی که در کل کشور شعبه داره و میخواد فروشگاه هر شهرش یک شماره داشته باشه خو میتونه به اندازه شهرهایی که شعبه داره ، شناسه اخذ کنه.تعداد محدودیت ۷۰ تا است.
۱۱-ارسال صورتحساب میتونه برخط و یا غیر برخط باشه ، بستگی به خود مودی و میزان شناختی که از مشتریش داره ، یک حالت رو انتخاب میکنه. کسب و کار تعیین کننده است ، اگر نمیشناسیم اول صورتحساب صادر کنیم و بفرستیم سامانه مودیان بعد که دیدیم کارپوشه فعال است و توی سامانه مودیان نشست ، بعدش پولش رو بهش میپردازیم.
۱۲-شماره اقتصادی فروشگاه حقیقی شماره ۱۴ رقمی هست که اگه انفرادی باشه ، یعنی خودش تنها باشد ، ۱۰ رقم اول کد ملی وی میباشد و اگر اجتماعی از چند نفر باشد شماره ۱۴ رقمی خواهد بود. اشخاص حقوقی همون شناسه ملی است.
۱۳-هیچ نرم افزار خاصی مورد تایید ما نیست ، شرکتهای نرم افزار پیش شما نیان و بگن نرم افزار ما مورد تایید است و … ؛ از اون طرف هم همه نرم افزار ها مورد تایید هستند به شرطی که طبق ماده ۲۰ (که کارگروه خواهد داد) آمده باشن و ما تاییدشون کرده باشیم.مادامی که نرم افزار مورد تایید ما طبق ماده ۲۰ نباشد ، بایستی دفاتر روزنام و کل و اسناد و مدارک نگهداری شود.
۱۴-طبق ماده ۲۰ اگر نرم افزار مورد تایید ما باشد دیگری نیازی به دفاتر روزنامه و کل نیست.
۱۵-برای مصرف کننده نهایی نیازی به درج کد ملی نیست.(اجباری نیست).
۱۶-شماره صورتحساب : شماره ۲۲ رقمی منحصر به فرد میباشد ، هیچ دو صورتحساب الکترونیکی نمیتواند یک شماره داشته باشد اگر دو صورتحساب الکترونیکی یک شماره داشت حداقل یکی از اون دو صورتحساب تقلبی است برای این که این موضوع رو پوشش بدهیم و مشکلی پیش نیاد از یک شماره ۲۲ کارکتری استفاده میکنیم.(شش کاراکتر اول شناسه یکتا میباشد که از سامان مودیان بخش عضویت اخذ کردیم – ۵ کاراکتر دوم تاریخ صورتحساب است ، این تاریخ ب مبنای ۱۶ فناوری اطلاعات بوده و به صورت کد نمایش داده میشود-ده کاراکتر سوم سریال صورتحساب خودمان میباشد.
۱۷- کارپوشه فعال و غیر فعال : سازمان امور مالیاتی اگر اعتبار مودی را قبول نداری ، کارپوشه رو غیر فعال کن ، اگر کارپوشه را غیر فعال کردید ، از این لحظه به بعد حق ندارد از خریدار ارزش افزوده اخذ نماید. اما اگر یک مودی صادر کننده صورتحساب کارپوشه اش فعال بود این به این معنی است که حق دارد از خریدارش ارزش افزوده اخذ نماید حتی اگر بعدا” غیر فعال شد. شرکت من در فروردین ماه کارپوشه فعال است هر چه صورتحساب صادر شود اعتبارش برای خریدار منظور میشود ، اگر اردیبهشت کارپوشه غیر فعال شد ، فروش های فروردین اعتبارش قابل قبول است.
۱۸ – مودیان – ثبت نام و اجرای قانون – کسب و کار :
توضیح بند ۱۸ و جدول :
ردیف ۱ جدول فروشنده عضو سامانه مودیان است ، خریدار هم عضو است ، صدر ماده ۴ اصل بر صحت اظهارات آنها است مگر خلاف آن ثابت شود.
ردیف ۲ جدول فروشنده عضو نیست اما خریدار عضو است ، به خریدار اجازه داده می شود از زور سازمان امور مالیاتی استفاده کند ، سازمان به وی اعتبار نمیدهد ، خرید او را نمیپذیرد ، ولی اجازه می دهد از زور سازمان استفاده کند . هر چه خریدار اطلاعات بیشتری بدهد ، زور سازمان علیه فروشنده بیشتر می شود.( صدر ماده ۸ برای فروشنده و بند ث ماده ۵ برای خریدار)
چگونه میشود از زور سازمان استفاده کرد با ذکر یک مثال : از نظر مالیات اصولا چرا فروشنده صورتحساب صادر نمیکند و عضو سازمان نمیشود ، چون می خواهد مالیات عملکرد ندهد (مالیات ارزش افزوده را که خریدار به وی پرداخت نمیکند چون عضو سامانه نیست)، مالیات عملکرد چند درصد است ؟ اگر فرض کنیم به صورت میانگین سود ۱۲% باشد  مالیات عملکرد می شود ۳% (۱۲%*۲۵%) . پس فروشنده که عضو نمی شود و صورتحساب صادر نمیکند ، میخواهد ۳% مالیات عملکرد را نپردازد.
خریدار یک کالایی رو خریده ۱۰۰ تومان از یک غیر عضو و فروخته به ۱۲۰ تومان . قانون کل ۱۲۰ تومان رو برای وی که فروخته سود در نظر میگیره و ۹%مالیات برای ارزش افزوده که میشه ۱۰.۸ تومان ، ۲۵% مبلغ ۱۲۰ تومان رو هم مالیات عملکرد در نظر میگیره که میشه ۳۰ تومان. خریدار میگه پدر ما که درآمد من کلا ۲۰ تومان سود بردم شما از من (۱۰.۸+۳۰) مبلغ ۴۰.۸ تومان مالیات گرفتید ، این چه وضعیه؟
اینجا سازمان میگه من اجازه میدم از زور من استفاده کنی ، بگو که این کالا رو از کی خریدی تا من سازمان بروم سر وقت او.
به فروشنده مراجعه میکنیم و از وی ۲۵ تومان مالیات عملکرد میگیریم ، ۹ تومان ارزش افزوده و ۱۰% هم جریمه که میشه ۱۰ تومان و جمعا ۴۴ تومان مالیات و جریمه میگیریم. بعد فروشنده میگه ای بابا من از ۳ تومان مالیات میخواستم در بروم الان شد ۴۴ تومان ، یک راه کاری به من بدهید یک کمکی به من بکنید .
سازمان میگه یک راه کار داره ، یک صورتحساب به نام خریدار صادر کن ، ارزش افزوده رو از اون بگیر ، من نمیخوام مضاعف مالیات بگیرم ، من ۱۰.۸ تومان از خریدار گرفتم ، میتونی بری و ۹ تومان ارزش افزوده رو از خریدار بگیری.خوب خریدار از کجا به وی این مبلغ رو بدهد ، چرا خریدار بایستی این ۹ تومان رو به فروشنده بدهد؟ چون خریدار نیاز به صورتحساب دادر تا مالیاتش رو تعدیل کنه و از ۳۰ تومان(۱۲۰*.۲۵%) به ۵ تومان برسونه ، اجرای این موضوع زمان میبره اما مدل مفهومی قانون این چنین است.
ردیف ۳ فروشنده عضو است اما خریدار عضو نیست : به خریدار میگیم که اگر عضو شود ، اعتبارات قبلی خریدار نیز به وی پرداخت میشه ( تبصره ماده۸)
ردیف ۴ هر دو فروشنده و خریدار عضو نیستند : اعتبار تعلق نمیگرید و مامورن سازمان امور مالیاتی خدمت انها خواهد رسید.
ردیف ۵ فروشنده عضو است و صورتحساب صادر نمیکند ، این ردیف همانندردیف ۲ هست با این تفاوت که در ردیف ۵ فروشنده عضو هست و صورتحساب صادر نمیکند در حالیکه در ردیف ۲ عضو سامانه نیست. خوب چون عضو سامانه هست ، قانون میگوید که این فروشنده عزت دارد و حق نداری سازمان مالیاتی اول سراغش بری ، اول بهش بگو اگر قبول کرد و اصلاح کرد یک جریمه ۱۰% ازش بگیر و اذیتش نکن ، قبول میکنه و اصلاح میکنه. اما اگر انکار کرد و گفت که من نفروختم ، بازم حق نداری بری سراغش ، بفرستش هیات حل اختلاف مالیاتی ، اگر هیات گفت تخلف نکرده که هیچی ، اما اگر گفت تخلف کرده این دیگه نه تنها تخلف کرده بلکه دروغ گو هم هست فرض بر صحت اظهاراتش نیست ، نیروهای مالیاتی می روند سراغش.(ماده ۹)
تولید و انتشار کلیپ آموزشی؛
 
رئیس مرکز تنظیم مقررات نظام پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان سازمان امور مالیاتی کشور گفت: در راستای اجرای صحیح قانون و تکریم مودیان، کلیپ‏های متعدد آموزشی در خصوص تبیین نظام پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان ویژه اشخاص حقوقی توسط سازمان امور مالیاتی کشور تولید شده و در دسترس مودیان قرار گرفته است.

به گزارش رسانه مالیاتی ایران، دکتر محمد برزگری رئیس مرکز تنظیم مقررات نظام پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان سازمان امور مالیاتی کشور بیان داشت: در راستای اجرای صحیح قانون و تکریم مودیان و بمنظور جلوگیری از تضییع حقوق مودیان علاوه بر برگزاری همایش پایانه های فروشگاهی ویژه اشخاص حقوقی که ۲۳ اسفندماه با حضور کارگزاران نظام مالیاتی، صاحبنظران و اندیشمندان حوزه اقتصادی و مالیاتی و همچنین نمایندگان شرکت‏های غیردولتی در مرکز همایش‏های بین المللی صداوسیما برگزار شد، اینک با هدف آگاهی بخشی و اطلاع رسانی کامل از جزئیات و فرآیند اجرای این قانون، کلیپ‏های متعدد آموزشی در خصوص تبیین نظام پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان ویژه اشخاص حقوقی توسط سازمان امور مالیاتی تولید شده و در دسترس مودیان قرار گرفته است.

ویدئوی سمینار تبیین نظام پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان قسمت اول 👆
ویدئوی سمینار تبیین نظام پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیانقسمت دوم  👆
ویدئوی سمینار تبیین نظام پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیانقسمت سوم 👆
ویدئوی سمینار تبیین نظام پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیانقسمت چهارم  👆
ویدئوی سمینار تبیین نظام پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان قسمت پنجم  👆
ویدئوی سمینار تبیین نظام پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیانقسمت ششم 👆
ویدئوی سمینار تبیین نظام پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیانقسمت هفتم 👆
.
.
فراخوان اشخاص حقوقی از اول فروردین ۱۴۰۲؛

سومین همایش تبیین نظام پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان برگزار می‌شود

سومین همایش هم اندیشی پیاده سازی نظام یکپارچه و فراگیر پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان با حضور شرکت های غیر دولتی در مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار می‌شود.

به گزارش حسابداری دات کام به نقل از پایگاه خبری-تحلیلی مالیاتی ایران (اینتا)، با توجه به اینکه کلیه اشخاص حقوقی از ابتدای فروردین ماه ۱۴۰۲، مشمول اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان و صدور صورتحساب الکترونیکی می باشند، همایش هم‌اندیشی پیاده سازی نظام یکپارچه و فراگیر پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان با حضور شرکت های غیر دولتی در مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار می‌شود.

طبق این گزارش همایش هم‌اندیشی پیاده سازی نظام یکپارچه و فراگیر پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، به همت سازمان امور مالیاتی کشور و با حضور اشخاص حقوقی، روز سه شنبه ۲۳ اسفندماه در مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار می‌شود.

گفتنی است، این هم اندیشی در راستای اجرای مرحله سوم قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان و الزام کلیه اشخاص حقوقی برای صدور صورتحساب الکترونیکی و ارسال آن به سامانه مودیان از ابتدای فروردین ماه سال ۱۴۰۲ و همچنین آشنایی این دسته از مودیان با اجرای بهینه و اثربخش این قانون، برنامه ریزی و با حضور مسئولان امر برگزاری می‌شود.

پیش از این شرکت های پذیرفته شده در بورس و فرابورس به عنوان اولین گروه فراخوان شده از اول آبان و  شرکت های دولتی به عنوان دومین گروه فراخوان شده از ابتدای دی ماه سال ۱۴۰۱، مشمول اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان و صدور صورتحساب الکترونیکی شده بودند.

لینک مجازی

///////////////////////////////////////////////////////////////

گروه واتساپ پرسش و پاسخ حسابداری دات کام

مزید اطلاع بیشتر ، محتویات تمام لینک ها ، یکی بوده و فقط به واسطه محدودیت واتساپ ، ناچار به ایجاد چند لینک شدیم.

 

       

 

تدریس حسابداری  آموزش حسابداری  حسابداری دات کام  حسابداری  حسابرسی  مشاوره مالی مشاوره مالیاتی رضا جلالی کاسب pshfnhvd  pshfvsd  pshfnhvdnhj ;h ;nhg دانلود حسابیران pshfdvhk مشاوره بیمه دانلود فایل  pdf  word  سنوات  بخشنامه جرائم بخشودگی عیدی حداقل حقوق hesabiran.com  hesabiran  hesabdarycom فایل اکسل  دانلود  واتساپ  تلگرام  اینستاگرام مشاوره تلفنی ۹۰۹۵۱۱۰۰۹۸

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

حسابداری دات کام (HesabdaryCom@)

رضا جلالی کاسب - دکتری تخصصی حسابداری (دفاع) -کارشناس ارشد حسابداری،مدیریت مالی - عضو انجمن حسابداران خبره ایران - عضو انجمن حسابداری ایران - عضو انجمن مدیران مالی حرفه ای - عضو انجمن حسابرسان داخلی ایران - مدیر و مشاور مالی و مدرس دانشگاه آیدی فضای مجازی : HesabdaryCom@

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×
    ورود / عضویت