» قوانین و مقررات » قانون بودجه » لایحه بودجه ۱۴۰۲
قانون بودجه

لایحه بودجه ۱۴۰۲

۱۴۰۱/۱۰/۰۷ 4۰148

لایحه بودجه ۱۴۰۲ به مجلس ارسال شد.

نایب‌رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی از ارسال‌شدن لایحه بودجه ۱۴۰۲ به مجلس خبر داد.

محمدرضا میرتاج‌الدینی نایب‌رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: دولت لایحه بودجه ۱۴۰۲ را عصر روز دوشنبه (۵دی) به مجلس شورای اسلامی ارسال کرد.

وی افزود: این لایحه در اسرع وقت در صحن علنی مجلس شورای اسلامی اعلام وصول خواهد شد تا به‌سرعت بررسی آن توسط نمایندگان مجلس آغاز شود.

نایب‌رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: احتمالاً رئیس جمهور برای دفاع از لایحه بودجه سال آینده به مجلس بیاید، همچنین مقرر شد دولت هرچه زودتر برنامه هفتم توسعهرا امسال به مجلس ارسال کند.

به گزارش حسابداری دات کام به نقل از تسنیم، بعد از تقدیم شدن لایحه بودجه به مجلس نمایندگان مجلس ۱۰ روز فرصت دارند تا این لایحه را بررسی کنند سپس کلیات بودجه در صحن علنی مجلس به رأی گذاشته می‌شود و بعد از تصویب کلیات آن، لایحه بودجه به کمیسیون تلفیق خواهد رفت تا اعضای آن به‌صورت جزئی بودجه را بررسی کنند.

بخشنامه بودجه سال ۱۴۰۲ + پیوست‌های پنج‌گانه

لایحه بودجه مهمترین سند مالی سالانه دولت به شمار می رود که مسیر و سیاستگذاری اقتصادی دولت را در سال آینده مشخص می کند. سیاست های کلان دولت در بودجه سال آینده در جلسه علنی مجلس و در روز تقدیم لایحه بودجه به مجلس شورای اسلامی تشریح خواهد شد.

به گزارش حسابداری دات کام به نقل از ایرنا ، هرچند هنوز جزئیات کامل این لایحه رونمایی نشده اما به گفته مسئولان امر، در این لایحه دولت تلاش کرده تا سیاست های کلی برنامه هفتم توسعه که شهریور ماه امسال از سوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ شد، محور اصلی این کار باشد.

کنترل تورم و حمایت از تولید

آنطور که از سخنان سیداحسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی و سخنگوی دولت درباره برخی جزئیات لایحه بودجه بر می آید، به نظر می رسد دولت در سال آینده همچنان بر کنترل تورم به عنوان عامل اصلی تضعیف قدرت خرید مردم تاکید دارد و در عین حال با تداوم معافیت مالیاتی بر بخش تولید می خواهد، به رونق تولید کمک کند.

برای نمونه رشد میانگین ۲۰ درصدی حقوق کارکنان دولت در مقایسه با رشد ۱۰ درصدی این شاخص در بودجه امسال، بیانگر نگاه دولت به اثرگذاری دستمزدها بر اقتصاد کشور است؛چنانچه از مهرماه امسال نیز با تامین منابع پایدار، حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان را به طور متوسط ۲۰ درصد افزایش داد تا شکاف درآمدی ایجاد شده با کارکنان دولت که بر مبنای قانون کار دستمزد دریافت می کنند، ترمیم شود. البته به نظر می رسد که به توجه به اینکه میزان تعیین شده برای افزایش حقوق کمتر از نرخ تورم در است، با این میزان افزایش دولت می خواهد قدرت خرید بخش اعظمی از خانوارها یعنی حقوق بگیران را حفظ کند.

ناگفته نماند که تامین منابع مورد نیاز برای این میزان افزایش حقوق و دستمزد کارکنان دولت در سال آینده، متکی به منابع پایدار است تا خود به عامل محرک تورم تبدیل نشود.

یکی دیگر از تلاش هایی که دولت در لایحه بودجه به ثمر رسانده، شفاف شدن منابع عمومی دولت؛ در دهه‌های گذشته همواره در هنگام لوایح بودجه اختلاف نظر بین دولت و مجلس بر سر رقم دقیق بودجه بالا می گرفت؛ مجلسی ها معتقد بودند که به دلیل کمبود وقت تنها ماده واحده و تبصره های بودجه در پارلمان مورد بررسی قرار می گیرد و جداول بودجه و شرکت‌ها مغفول می ماند یا اینکه برخی بندها ماهیت بودجه‌ای دارد اما ارقام آن در لایحه دولت نیست.

همین امر سبب شد تا دولت امسال شفافیت منابع عمومی دولت را به عنوان یک محور اصلی در دستور کار قرار دهد به طوری که به گفته سخنگوی اقتصادی دولت، این مشکل تا حد زیادی در لایحه دولت مرتف شده است و بنابراین بخش مهمی از افزایش سقف منابع عمومی دولت که تا نزدیک ۲ هزار میلیارد تومان (همت) رشد کرده، ناشی از شفاف شدن ردیف هایی است که تا دیروز در خارج از بودجه نشان داده می شد.

کاهش هفت درصدی مالیات تولید در سال آینده

محور سومی که دولت در لایحه بودجه سرلوحه کار خود قرار داده است، کمک به تولید است؛ از این رو در لایحه بودجه سال آینده معافیت مالیاتی بخش تولید با رشد ۲ درصدی به ۷ درصد رسیده است؛ به این ترتیب همانطور که در قانون بودجه امسال دولت نرخ مالیات شرکت های تولید کننده را ۵ درصد کاهش داده بود، در سال آینده این میزان معافیت به ۷ درصد افزایش می یابد و بنابراین برای دو سال پیاپی شاهد کاهش نرخ مالیات برای شرکت های تولیدکننده هستیم و هفت درصد مالیات بر تولید را کاهش دادیم که این اقدام در دهه های اخیر بی سابقه است.

متنوع سازی منابع بودجه دولت، رویکرد دیگری است که در تدوین لایحه بودجه ۱۴۰۲ مورد توجه قرار گرفته، از این رو تمرکز برای جلوگیری از فرار مالیاتی و اخذ مالیات از بخش های غیرمولد، کاهش اتکا به درآمدهای نفتی از دیگر تدابیری است که در بودجه سال آینده دولت دیده شده است.

 

جهت دانلود لایحه بودجه ۱۴۰۲ ، اینجا کلیک کنید.

 

با انتشار غیررسمی برخی جزئیات لایحه بودجه مشخص شد
جزئیات اعداد کلیدی بودجه ۱۴۰۲
خبرگزاری تسنیم با انتشار گزارشی برخی اعداد مهم لایحه بودجه ۱۴۰۲ را منتشر کرد. براساس پیگیری‌های انجام‌ شده کل بودجه سال ۱۴۰۲ در مجموع به ۵۰۰۰هزار میلیارد تومان رسیده است و درآمدهای مالیاتی حدود ۷۰۰هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده که با احتساب درآمدهای حاصل از عوارض گمرکی به ۸۲۰هزار میلیارد تومان رسیده است.
به گزارش حسابداری دات کام به نقل از تسنیم، بودجه عمومی دولت ۲۰۰۰ هزار میلیارد تومان و بودجه شرکت‌ها نیز ۳۰۰۰ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است، بدین‌ ترتیب کل بودجه به ۵۰۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. درآمدهای مالیاتی حدود ۷۰۰ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده که با احتساب درآمدهای حاصل از عوارض گمرکی به ۸۲۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.
از مجموع ۲۰۰۰ هزار میلیارد تومان بودجه عمومی دولت، ۱۰۰۰ هزار میلیارد تومان آن را هزینه‌های حقوق و دستمزد تشکیل می‌دهد، ۱۰۰۰ هزار میلیارد تومان دیگر نیز مربوط به سایر هزینه‌ها و تلفیق منابع و مصارف تبصره ۱۴ است.
در بودجه نیز شاهد افزایش حقوق ۲۰ درصدی هستیم البته همچنان مدل دقیق این افزایش مشخص نیست و در نهایت باید دید که در مجلس چه تصمیمی در این خصوص گرفته می‌شود.
براساس شنیده‌ها ،پیشنهاد ابتدایی نرخ ارز در بودجه ۲۶ هزار تومان بوده که مورد موافقت قرار نگرفته است، به ‌نظر می‌رسد که نرخ ۲۳ هزار تومان که در بودجه سال گذشته نیز قرار گرفته بود در بودجه سال آینده هم قرار خواهد داشت.در خصوص تبصره ۱۴ نیز باید گفت که منابع آن وارد بودجه شده است، اما پیگیری‌ها نشان می‌دهد این اقدام قرار نیست که تغییر به‌خصوصی ایجاد کند و تنها نظم بودجه را افزایش خواهد داد، در این بین منابع تبصره ۱۴ نیز حدود ۷۰۰ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.با توجه به این که ۷۰۰ هزار میلیارد تومان از تبصره ۱۴ وارد بودجه عمومی شده است و رقم هزینه‌های حقوق و دستمزد نیز ۱۰۰۰ هزار میلیارد تومان تعیین شده، به‌ نظر می‌رسد که حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار میلیارد تومان برای بحث بازخرید اوراق و همچنین بودجه عمرانی کشور در نظر گرفته شده است.
همچنین اخبار دریافتی از لایحه بودجه ۱۴۰۲ که به ‌تازگی به مجلس شورای اسلامی ارسال شده است، نشان می‌دهد دولت برای سال آینده حدود ۲ میلیارد دلار برای واردات خودروی خارجی لحاظ کرده است.
شایان ذکر است در بودجه ۱۴۰۱ حدود یک میلیارد دلار برای واردات خودروهای اقتصادی بین ۱۰ تا ۲۰ هزار دلار لحاظ شده بود که از اوایل دی ماه روند ورود خودروهای خارجی به کشور آغاز شده است.همچنین براساس لایحه بودجه ۱۴۰۲ حداقل حقوق کارمندان دولت در سال آینده ۷میلیون تومان پیشنهاد شد. این درحالی است که در بودجه ۱۴۰۱ حداقل حقوق کارمندان دولت حدود ۵ میلیون تومان بوده است. در سال ۱۴۰۱ ابتدا متوسط افزایش حقوق ۱۰درصدی در بودجه گنجانده شد، اما در نیمه دوم سال دولت با افزایش مجدد ۱۰درصدی حقوق‌ها موافقت کرد و تحت لایحه‌ای جدید اصلاحات در پرداخت حقوق کارمندان و بازنشستگان اعمال شد.
همچنین بر اساس ارقام پیشنهادی لایحه بودجه ۱۴۰۲، سقف معافیت مالیاتی حقوق در سال آینده ۷ میلیون تومان درنظر گرفته شده و حق عائله مندی و حق اولاد هم در حکم حقوق کارمندان دولت به ترتیب ۵۰ و ۱۰۰ درصد افزایش خواهد داشت. این در حالی است که در سال ۱۴۰۱ سقف معافیت مالیاتی حقوق ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان در ماه بوده است.

 

تدریس حسابداری  آموزش حسابداری  حسابداری دات کام  حسابداری  حسابرسی  مشاوره مالی مشاوره مالیاتی رضا جلالی کاسب pshfnhvd  pshfvsd  pshfnhvdnhj ;h ;nhg دانلود حسابیران pshfdvhk مشاوره بیمه دانلود فایل  pdf  word  سنوات  بخشنامه جرائم بخشودگی عیدی حداقل حقوق hesabiran.com  hesabiran  hesabdarycom

به این نوشته امتیاز بدهید!

حسابداری دات کام (HesabdaryCom@)

رضا جلالی کاسب - دکتری تخصصی حسابداری (دفاع) -کارشناس ارشد حسابداری،مدیریت مالی - عضو انجمن حسابداران خبره ایران - عضو انجمن حسابداری ایران - عضو انجمن مدیران مالی حرفه ای - عضو انجمن حسابرسان داخلی ایران - مدیر و مشاور مالی و مدرس دانشگاه آیدی فضای مجازی : HesabdaryCom@

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×
    ورود / عضویت