پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان

صورتحساب شمس در سامانه مودیان

۱۴۰۱/۱۲/۱۶ 5۰991

یکی از مسئولیتهایی که سازمان امور مالیاتی به واسطه مرکز تنظیم مقررات بر عهده شرکتهای معتمد گذاشته بحث تخصیص و ثبت صورتحساب شناسه دار معتبر سازمان امور مالیاتی هست،

یعنی همان صورتحساب شمس که مخفف عبارت صورتحساب شناسه دار معتبر سازمان امور مالیاتی می باشد.

صدور صورتحساب داخل سامانه مودیان به صورت الکترونیک انجام میشود و قابلیت چاپ گرفتن از این صورتحساب وجود دارد و میتوانیم همین پرینت رو ضمیمه سند حسابداری کنیم و دیگر نیازی به مهر و امضا و رد و بدل کردن بین طرفین معامله نیست.

اما یک فرمت دیگری از صورتحساب که توسط سازمان امور مالیاتی مشخص شده، صورتحساب شمس میباشد که این صورتحساب فیزیکی بوده و سه نسخه ای و از لحاظ شکل ظاهری مشابه فاکتورهای رسمی کنونی بوده،با این تفاوت که در قسمت بالای فاکتور کد رهگیری سازمان امور مالیاتی درج شده است.

از این سه نسخه صورتحساب شمس زمانی که عملیات صدور فاکتور انجام lمیشود ، یک نسخه نزد مودی (فروشنده کالا/خدمات)  ، یک نسخه نزد خریدار و یک نسخه هم برای شرکت معتمد ارسال میشود.

 

ممکنه این سوال در ذهن ایجاد شود که صدور صورتحساب داخل سامانه مودیان به صورت الکترونیکی انجام میشود ، پس چه وقتی از صورتحساب شمس استفاده میگردد؟

در جواب باید گفت زمانی مودی میتواند از صورتحساب شمس استفاده کند که اتفاقاتی مثل حوادث یا نقص های فنی ، به شرح زیر ، برای وی پیش آمده باشد:

۱- حوادث و سوانح مثل آتش سوزی، سیل، زلزله و اتفاقات غیرمترقبه دیگه مثل جنگ و اغتشاشات سرقت تجهیزات مرتبط با صدور صورتحساب الکترونیکی و قطع برق و…

۲نقص فنی یعنی هرگونه اشکال سخت افزاری و نرم افزاری در تجهیزات مرتبط با صدور صورتحساب الکترونیکی که امکان صدور صورتحساب الکترونیکی رو از مودی سلب کند.

فصل اول – تعاریف

ماده ۱– مفاهیم و اصطلاحات زیر در این دستورالعمل دارای تعاریف مشروحه ذیل می باشد:
الف –
ب –
پ –
ت –
ث –
ح – حادثه : اتفاقات پیش بینی نشده و خارج از انتظار و اراده مزدی از قبیل:
– حوادث و سوانح از آتش سوزی، سیل، زلزله و اتفاقات غیرمترقبه دیگر (جنگ و اغتشاشات)؛
– سرقت تجهیزات مرتبط با صدور صورتحساب الکترونیکی؛
– قطع برق؛ و
– عدم امکان پرداخت در شبکه پرداخت الکترونیکی (برای اشخاص حقیقی که از دستگاه کارتخوان بانکی (pos) بعنوان پایانه فروشگاهی استفاده می نمایند) که امکان صدور صورتحساب الکترونیکی را از مؤدی سلب می نماید.
ج – نقص فنی : هر گونه اشکال سخت افزاری و نرم افزاری در تجهیزات مرتبط با صدور صورتحساب الکترونیکی که امکان صدور صورتحساب الکترونیکی را از مؤدی سلب می نماید.

در این مواقع نمیشود صدور صورتحساب رو متوقف کرد و بایستی مودی از طریق صورتحساب شمس، عملیات صدور فاکتور رو انجام بدهد.

در این شرایط روال کار به این صورت هست که نهایتا تا پایان ساعت اداری روز بعد از حادثه ، مودی باید شرایط رو به شرکت معتمد اطلاع رسانی نماید.

چنانچه مودی به اینترنت دسترسی داشته باشد ، باید داخل سامانه مودیان قسمت کارپوشه ، گزارش حادثه یا نقص فنی رو اعلام کند و به این نکته توجه داشته باشد که روز و ساعت این گزارش دقیقا داخل کارپوشه مودی ثبت میشود.

و اگر به اینترنت دسترسی نداشته باشه باید از طریق تلفن با شرکت معتمد ارتباط گرفته و اطلاع رسانی رو انجام بدهد ، این نکته مهم را مطلع باشید که شرکتهای معتمد CRM   دارند ، یعنی مجهز به نرم افزار ارتباط با مشتری هستند و تاریخ ارتباط و ساعت ارتباط و فایل صوتی داخل این سیستم ثبت و ضبط میشود.

زمانیکه مودی درخواست صورتحساب شمس رو به شرکت معتمد میدهد ، شرکت معتمد بر اساس تعداد فاکتورهایی که مودی درخواست داده است ، به مرکز تنظیم مقررات برای اخذ کد رهگیری (شناسه یکتای معتبر) متصل و مرکز تنظیم مقررات ۲۴ ساعت وقت دارد برای صدور و تخصیص بر خط شناسه یکتای معتبر.

فلذا چون شرکت معتمد فیزیک فاکتور رو دارد ، آنها را داخل پرینتر گذاشته و کد رهگیری را روی فاکتورها پرینت و تحویل مودی داده و از وی رسید اخذ مینماید.

مودی به محض دریافت فاکتورهای شمس (نسخه کاغذی) شروع به صدور فاکتور کرده و از سه نسخه این فاکتورها ، نسخه مربوط به خودش و شرکت معتمد رو کنار گذاشته و نسخه مشتری را برای وی ارسال میکند .

توجه داشته باشید که اگر نسخه مربوط به خریدار ارسال نشود ، معادل %۲ مبلغ صورتحساب یا معادل بیست میلیون ریال هر کدام که بیشتر باشد مشمول جریمه میشویم.

و خریدار نیز باید این موضوع رو مد نظر داشته باشد که به محض دریافت نسخه فیزیکی فاکتور شمس، باید آن را در سامانه مودیان ثبت نماید.

در چنین شرایطی شرکت معتمد هم وظیفه دارد حداکثر ظرف مدت دو روز کاری بعد از اعلام بروز حادثه یا نقص فنی توسط مودی، نسبت به رفع مشکل اقدام و امکان صدور صورتحساب الکترونیکی رو برای مودی فراهم نماید و به محض بر طرف شدن این شرایط ، مودی باید نسبت به صدور صورتحساب داخل سامانه مودیان اقدام کند.

مودی بایستی تمامی صورتحسابهای شمس رو که توی این مدت صادر کرده ، خودش یا با کمک شرکت معتمد حداکثر تا ۷ روز کاری در کارپوشه سامانه مودیان ثبت و زمانی که تمام این صورتحسابهای شمس داخل سامانه ثبت شد به شرکت معتمد اطلاع رسانی کند و شرکت معتمد هم با توجه به فاکتورهای فیزیکی که تحویل داده شده از روش های مختلف مثل بررسی فاکتورهای ثبت شده توسط خریدار داخل سامانه مودیان به این اطمینان برسد که تمامی فاکتورها داخل سامانه ثبت شده باشد.

در ادامه شرکت معتمد طی بررسی هایی که انجام داده به مرکز تنظیم مقررات تایید میدهد که آنچه توسط مودی داخل صورتحساب شمس ثبت شده با آنچه داخل سامانه مودیان وارد شده با هم مطابقت دارد.

و در نهایت مودی باید ۷ روز بعد از پایان دوره مالیاتی (پایان فصل) آن دسته از فاکتورهایی که استفاده نشده و یا ابطال شده تحویل شرکت معتمد بدهد و صورتجلسه کند و شرکت معتمد هم موظف هست ، ظرف ۱۵ روز پس از پایان دوره مالیاتی (پایان فصل) این فاکتورهای استفاده نشده رو ابطال کند ، تا شخص دیگری نتواند از این صورتحسابها که دارای کد رهگیری بوده و وصل شده به پرونده مالیاتی مودی، استفاده کند.

///////////////////////////////////////////////////////////////

گروه واتساپ پرسش و پاسخ حسابداری دات کام

مزید اطلاع بیشتر ، محتویات تمام لینک ها ، یکی بوده و فقط به واسطه محدودیت واتساپ ، ناچار به ایجاد چند لینک شدیم.

 

       

 

تدریس حسابداری  آموزش حسابداری  حسابداری دات کام  حسابداری  حسابرسی  مشاوره مالی مشاوره مالیاتی رضا جلالی کاسب pshfnhvd  pshfvsd  pshfnhvdnhj ;h ;nhg دانلود حسابیران pshfdvhk مشاوره بیمه دانلود فایل  pdf  word  سنوات  بخشنامه جرائم بخشودگی عیدی حداقل حقوق hesabiran.com  hesabiran  hesabdarycom فایل اکسل  دانلود  واتساپ  تلگرام  اینستاگرام مشاوره تلفنی ۹۰۹۵۱۱۰۰۹۸

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

حسابداری دات کام (HesabdaryCom@)

رضا جلالی کاسب - دکتری تخصصی حسابداری (دفاع) -کارشناس ارشد حسابداری،مدیریت مالی - عضو انجمن حسابداران خبره ایران - عضو انجمن حسابداری ایران - عضو انجمن مدیران مالی حرفه ای - عضو انجمن حسابرسان داخلی ایران - مدیر و مشاور مالی و مدرس دانشگاه آیدی فضای مجازی : HesabdaryCom@

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×
    ورود / عضویت