» قوانین و مقررات » قانون مالیات » مالیات حقوق » سقف معافیت مالیاتی حقوق سال ۱۴۰۲
مالیات حقوق

سقف معافیت مالیاتی حقوق سال ۱۴۰۲

۱۴۰۱/۱۰/۱۰ 16۴2,691

با تصویب نمایندگان مجلس ، سقف مالیات حقوق ۱۴۰۲ ، ده میلیون تومان شد. ادامه مطلب

سقف مالیات حقوق ۱۴۰۲ ، ده میلیون تومان شد.

 

پیشنهاد ۷ میلیون تومانی سقف معافیت ماهیانه مالیاتی حقوق در بودجه ۱۴۰۲

بر اساس ارقام پیشنهادی لایحه بودجه ۱۴۰۲، سقف معافیت مالیاتی حقوق در سال آینده ۷ میلیون تومان درنظر گرفته شده است.

 

به گزارش حسابداری دات کام به نقل از تسنیم، سقف معافیت مالیاتی حقوق برای سال آینده ۷ میلیون تومان در ماه و ۸۴ میلیون تومان در سال پیشنهاد شده است ، که نسبت به سال ۱۴۰۱ رشد ۲۵%داشته است.

این در حالی است که در سال ۱۴۰۱ سقف معافیت مالیاتی حقوق ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان در ماه و ۶۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان در سال میباشد.

 

براساس بند «و» تبصره ۱۲ حقوق و دستمزد لایحه بودجه سال آینده، در سال ۱۴۰۲ سقف معافیت مالیاتی و نرخ مالیات بر مجموع درآمد اشخاص حقیقی که تحت عناوینی از قبیل حقوق و مزایا (به استثنای عیدی)، مقرری یا مزد، حق شغل، حق شاغل، فوق‌العاده‌ها، اضافه کار، حق‌الزحمه، حق مشاوره، حق حضور در جلسات، پاداش، حق‌التدریس، حق‌التحقیق، حق پژوهش و کارانه اعم از مستمر یا غیرمستمر که به صورت نقدی و غیرنقدی از یک یا چند منبع در بخش دولتی یا غیر دولتی تحصیل می‌کند که از کارفرمای اصلی و یا غیر اصلی به شرح زیر است:

۱‌- سقف معافیت مالیاتی سالانه موضوع ماده (۸۴) قانون مالیات‌های مستقیم اصلاحی ۳۱/۴/۱۳۹۴ در سال ۱۴۰۲ مبلغ هشتصد و چهل میلیون (۸۴۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال تعیین می‌شود.

۲‌- نرخ مالیات بر مجموع درآمد اشخاص حقیقی به شرح زیر می‌باشد:

۱-۲‌- نسبت به مازاد هشتصد و چهل میلیون (۸۴۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال تا یک میلیارد و ششصد و هشتاد میلیون (۱.۶۸۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال، ده درصد (۱۰%)

۲-۲‌- نسبت به مازاد یک میلیارد و ششصد و هشتاد میلیون (۱.۶۸۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال تا دو میلیارد و هفتصد و شصت میلیون (۲.۷۶۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال، پانزده درصد (۱۵%)

۳-۲‌- نسبت به مازاد دو میلیارد و هفتصد و شصت میلیون (۲.۷۶۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال تا چهار میلیارد و هشتاد میلیون (۴.۰۸۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال، بیست درصد (۲۰%)

۴-۲‌- نسبت به مازاد چهار میلیارد و هشتاد میلیون (۴.۰۸۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال به بالا، سی درصد (۳۰%)

۳‌- موارد استثناء بر مالیات پلکانی به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور و با تصویب شورای حقوق و دستمزد تعیین می‌گردد.

 

فایل اکسل محاسبه مالیات حقوق سال ۱۴۰۱ + فرمول اکسل

 

فایل اکسل محاسبه مالیات حقوق سال ۱۴۰۲ + فرمول اکسل

 

نکته جالب اینه که امسال (سال ۱۴۰۱) از معافیت تا ۱۵ تومان ماهانه ، ۱۰% محاسبه میشه ، اما برای سال آتی (سال ۱۴۰۲) با توجه به تورم و مشکلات اقتصادی ، از معافیت تا ۱۴ تومان ماهانه ، ۱۰% محاسبه میشه!

تدریس حسابداری  آموزش حسابداری  حسابداری دات کام  حسابداری  حسابرسی  مشاوره مالی مشاوره مالیاتی رضا جلالی کاسب pshfnhvd  pshfvsd  pshfnhvdnhj ;h ;nhg دانلود حسابیران pshfdvhk مشاوره بیمه دانلود فایل  pdf  word  سنوات  بخشنامه جرائم بخشودگی عیدی حداقل حقوق hesabiran.com  hesabiran  hesabdarycom فایل اکسل  دانلود

به این نوشته امتیاز بدهید!

حسابداری دات کام (HesabdaryCom@)

رضا جلالی کاسب - دکتری تخصصی حسابداری (دفاع) -کارشناس ارشد حسابداری،مدیریت مالی - عضو انجمن حسابداران خبره ایران - عضو انجمن حسابداری ایران - عضو انجمن مدیران مالی حرفه ای - عضو انجمن حسابرسان داخلی ایران - مدیر و مشاور مالی و مدرس دانشگاه آیدی فضای مجازی : HesabdaryCom@

تعداد دیدگاهها: ۴

  1. افشین

    درود بر شما و عرض ادب و احترام، به نظر اینجانب ، در جدول شماره یک ، ستون میزان حقوق ، عبارت فارسی به کار برده شده ، فک کنم کمی نیاز به ویراستاری دارد. به عنوان مثال در پایه اول نوشتید : مازاد برمیزان معافیت معافیت مالیاتی تا ۱۴ میلیون تومان …، وقتی می نویسیم مازاد بر معافیت مالیاتی ، دوباره نسبت به مازاد حقوق دریافتی، معافیت مجدد تعلق نمی گیرد. چراکه اینطور برداشت می شود حقوق بگیر ، ۱۴ میلیون تومان مازاد بر ۷ میلیون اولیه ، حقوق دریافتی او است ، بنابراین تمام ۱۴ میلیون تومان مشمول مالیات خواهد بود . بهتر است و پیشنهاد می شود نوشته شود : تا ۱۴ میلیون تومان ، واژه مازاد که آورده می شود ، خواننده را دچار سردرگمی می کند .

    • reza jalaly

      سلام و ادب و تشکر بله حتما

  2. بی نام

    متاسفانه برای گرفتن چهارتا بازدید بیشتر دست به هر کار میزنید از جمله گذاشتن جداول و اعدادی که زاده ذهن خودتون هست. از یک پیشنهاد معافیت برای خودتون جدول تولید کردید.

    • reza jalaly

      سلام و تشکر از دیدگاه شما
      جداول فوق برگرفته از متن لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ میباشد که امروز توسط رئیس جمهور به مجلس تقدیم شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×
    ورود / عضویت