» حسابداری » حسابرسی » از بین رفتن تعارض منافع در جامعه حسابداران
حسابرسی

از بین رفتن تعارض منافع در جامعه حسابداران

۱۴۰۲/۰۳/۱۳ زمان مطالعه: 5 دقیقه 11۰475

مدیرعامل سازمان حسابرسی در گفت‌وگو با شادا تشریح کرد؛

تعارض منافع در جامعه حسابداران چگونه از بین رفت؟

 

مدیرعامل سازمان حسابرسی توضیح داد که با مصوبه اخیر هیأت دولت، برخی نظارت‌ها در جامعه حسابداران رسمی که تعارض منافع ایجاد می‌کرد، از ذینفع گرفته شد.

قدرت الله اسماعیلی، مدیرعامل سازمان حسابرسی در گفت‌وگو با شادا درباره مصوبه اصلاح اساسنامه جامعه حسابداران برای از بین بردن تعارض منافع که با پیگیری وزیر اقتصاد اخیرا در دولت به تصویب رسیده است، گفت: شفافیت مالی موجب افزایش سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی می‌شود و یکی از راه های تقویت شفافیت، ارتقاء زیرساخت های حرفه حسابرسی و اصلاح مواردی است که در آن تعارض منافع وجود دارد.

وی ادامه داد: وزیر اقتصاد با استفاده از ظرفیت بند ب ماده ۶۶ اساسنامه جامعه حسابداران رسمی ایران از طریق هیأت وزیران به رفع یک تعارض منافع در حوزه نظارت بر وظایف انضباطی و کنترل کیفیت در ارکان جامعه حسابداران رسمی با اصلاح اساسنامه جامعه اقدام کرد.

مدیرعامل سازمان حسابرسی ادامه داد: در نتیجه این اصلاحات وظیفه پایش (کنترل) کیفیت پرونده‌های حسابرسی و اقدامات انضباطی از یکی از ارکان جامعه که شورای عالی جامعه یعنی ذینفعان است به رکن دیگر جامعه که هیأت عالی نظارت جامعه است، منتقل شد.

اسماعیلی همچنین گفت: تاریخ این مصوبه ۳ خرداد ۱۴۰۲ و نکته مهم این است که همزمان با ابلاغ، این قانون لازم الاجرا خواهد بود.

وی توضیح داد: تعارض منافع به این شکل بود که بخشی که وظیفه حسابرسی را داشت از طریق انتخاب کارگروه کنترل کیفیت، در واقع می خواست خود را کنترل کند و علیه خود رأی دهد و  با اصلاح اساسنامه در واقع اقدام انضباطی و کنترل کیفیت از رکن ذینفع گرفته شد و به رکنی که وظیفه حاکمیتی دارد داده شد.

 

ماده ۶۶
در صورت لزوم ، اساسنامه جامعه به ترتیب ذیل اصلاح خواهد شد :
الف). به پیشنهاد شورای عالی و تایید وزیر امور اقتصادی و دارایی و تصویب هیات وزیران ، یا
ب). با پیشنهاد وزیر امور اقتصادی و دارایی و تصویب وزیران.

به این نوشته امتیاز بدهید!

حسابداری دات کام (HesabdaryCom@)

رضا جلالی کاسب - دکتری تخصصی حسابداری (دفاع) -کارشناس ارشد حسابداری،مدیریت مالی - عضو انجمن حسابداران خبره ایران - عضو انجمن حسابداری ایران - عضو انجمن مدیران مالی حرفه ای - عضو انجمن حسابرسان داخلی ایران - مدیر و مشاور مالی و مدرس دانشگاه آیدی فضای مجازی : HesabdaryCom@

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×
    ورود / عضویت