» حسابداری » حسابرسی » پرسش های پرتکرار حسابرسی و بازرسی قانونی
حسابرسی

پرسش های پرتکرار حسابرسی و بازرسی قانونی

۱۴۰۲/۰۳/۱۸ زمان مطالعه: 15 دقیقه 11۰2,135

پاسخ به سوالات پرتکرار

حسابرسی و بازرسی قانونی

    • ۱- هدف اصلی حسابرس چیست؟اظهارنظر به این موضوع است که آیا صورت های مالی براساس استانداردهای حسابداری تهیه شده است یا خیر

 

    • ۲- فایده نهایی حسابرسی چیست؟اطمینان سرمایه‌گذاران به صحت عمل مدیران و کشف تقلب و کارهای غیر قانونی مدیران.

 

    • ۳- نقش حسابرسی در کاهش فساد چیست؟فساد اداری موجب هدر دادن منابع و ثروت ملی میشود لذا، با انجام حسابرسی اثربخش و همراه با روشهای تحلیلی می توان نقاط آسیب‏پذیر را شناسایی و با ارائه گزارشهای به موقع و اثربخش با پدیده شوم فساد مقابله کرد.

 

    • ۴- نقش حسابرسی در حفظ محیط زیست چیست؟همگام با رشد اقتصادی، فشار بر سیستم های طبیعی و منابع کره زمین شدت می‏گیرد. واقعیت تأسف بار این است که اقتصاد به رشد خود ادامه میدهد، اما محیط زیست که اقتصاد به آن وابسته است رشد نمی‏کند. امروزه بسیاری از شرکتها با مسائل محیط زیست مواجه هستند. علائق عمومی در حمایت از محیط زیست موجب شده است که فشار وارده بر نهادهای ناظر جهت بازرسی دقیق آسیب های وارده توسط واحدهای تجاری به محیط زیست بیشتر شود. همانگونه که صورت های مالی شرکتها همواره در معرض رسیدگی حسابرسان قرار می گیرد، آسیب های وارده به محیط زیست نظیر انتشار آلودگی آب و هوا، تخریب جنگلها و آسیب های اجتماعی ناشی از آلودگیها و کاهش کیفیت آب و … میبایست حسابرسی و گزارش لازم در این خصوص تهیه گردد و در نتیجه دولت از طریق اصلاح قوانین موجود، تصویب قوانین جدید و وضع مجازات قانونی برای شرکتهای آلوده کننده محیط زیست، فرهنگ رعایت قوانین محیط زیست نهادینه میشود.

 

    • ۵- نحوه و مراحل دریافت گزارش حسابرسی توسط واحدهای مورد رسیدگی از سازمان حسابرسی چگونه است؟مطابق قرارداد فیمابین واحدهای مورد رسیدگی با اتمام عملیات حسابرسی و همزمان با ارائه گزارش باقیمانده مبلغ قرارداد به همراه مالیات و عوارض ارزش افزوده مربوط از طرف واحد مورد رسیدگی واریز و سازمان حسابرسی اقدام به صدور گزارش می نماید. گزارش های صادره در صورت مراجعه نماینده شرکت تحویل می گردد در غیر این صورت از طریق پست برای ذینفعان ارسال می شود.

 

    • ۶- موارد عدم رعایت استانداردهای حسابداری
      در شرکت های تحت رسیدگی سازمان حسابرسی از طرف کارکنان آن شرکت ها چگونه به سازمان حسابرسی اطلاع رسانی می شود؟
      در صورتیکه شرکت های مورد رسیدگی سازمان حسابرسی از استانداردهای حسابداری در عملیات و گزارشگری مالی خود عدول نمایند، هر یک از مطلعین می توانند مراتب را به مدیر فنی
      حسابرسی گزارش نمایند. تلفن مدیران فنی مربوط از طریق سایت سازمان حسابرسی در دسترس است در غیر این صورت از طریق مراجعه به سامانه پیشنهادات و شکایات سایت سازمان، اطلاعات مربوط را ارائه نمایند.

 

    • ۷- چگونه می توان رفتار خلاف اخلاق و رفتار حرفه ای حسابرسان سازمان حسابرسی را در واحد های مورد رسیدگی اطلاع رسانی نمود؟از طریق تماس تلفنی با مدیران فنی مربوطه و یا از طریق مراجعه به سامانه پیشنهادات و شکایات سایت سازمان حسابرسی.

 

    • ۸- خدمات قایل ارائه توسط سازمان حسابرسی شامل چه خدماتی است؟
      خدمات قابل ارائه توسط سازمان بطور مبسوط در بخش معرفی خدمات سازمان ، معرفی شده است. برای مشاهده صفحه اینجا کلیک کنید.

 

    • ۹ -چگونه می‌توان در سازمان حسابرسی استخدام شد؟ درصورت داشتن مجوز استخدام، اطلاعیه و مراحل استخدام در سایت سازمان اداری و استخدامی کشور انعکاس می‌یابد.

 

    • ۱۰ – آیا سازمان پاسخگوی سوالات فنی حسابداری و حسابرسی می‌باشد، اگر بلی چگونه؟ کمیته فنی سازمان حسابرسی همواره پاسخگوی سوالات کتبی همکاران سازمان و اشخاص برون سازمانی می‌باشد. ضمن آنکه سوالات حسابداری و حسابرسی که جنبه عمومی دارد بهمراه پاسخ آن در سایت سازمان، بخش کمیته فنی، برگ پاسخ به پرسش های فنی قرار می‌گیرد.

 

    • ۱۱- چگونه می‌توان از خدمات سازمان حسابرسی بهره‌مند شد؟ از آنجائیکه طبق ماده ۷ اساسنامه قانون سازمان حسابرسی ، انجام وظایف حسابرسی کلیه موسسات دولتی و انجام وظایف بازرسی قانونی و حسابرسی شرکتهایی که صددرصد سرمایه آن متعلق به دولت، وزارتخانه‌ها، موسسات و شرکتهای دولتی می باشد، با دریافت درخواست دستگاههای فوق الذکر و بررسی مدارک آنها نسبت به پذیرش کار طبق قوانین و مقررات اقدام می‌نماید.
      برای مشاهده اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

 

  • ۱۲- آیا هنگام پرداخت حق الزحمه خدمات سازمان حسابرسی، مالیات و عوارض ارز ش افزوده نیز محاسبه و از طرف واحدهای مورد رسیدگی پرداخت می گردد؟مطابق مفاد قرارداد منعقده با واحدهای مورد رسیدگی با اتمام عملیات حسابرسی و همزمان با ارائه گزارش، واحدهای مورد رسیدگی قسط آخر حق الزحمه را بعلاوه مالیات و عوارض ارزش افزوده مربوط در وجه سازمان پرداخت می نمایند.

تدوین استانداردهای حسابداری

    • ۱- آیا امکان دسترسی به نسخه الکترونیکی ترجمه استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی از طریق وب‌سایت سازمان حسابرسی وجود دارد؟ بله. برای مشاهده صفحه ترجمه استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی اینجا کلیک کنید.

 

    • ۲- آیا می‌توان نسخه الکترونیکی ترجمه استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی را از سایت سازمان حسابرسی دانلود کرد؟ خیر. نسخه الکترونیکی این استانداردها از طریق سایت سازمان حسابرسی قابل مشاهده است و به موجب قرارداد منعقدشده با بنیاد استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی، چاپ و تکثیر آنها توسط نهادی غیر از سازمان حسابرسی جرم محسوب می‌شود.

 

    • ۳- آیا دسترسی به آخرین نسخه استانداردهای حسابداری ایران از طریق سایت سازمان حسابرسی امکانپذیر است؟بله . برای مشاهده صفحه تدوین استانداردهای حسابداری اینجا کلیک کنید.

 

    • ۴- آیا استانداردهای حسابداری ملی در فرمتهای مختلف مانند پی‌دی‌اف یا ورد یا پاورپوینت قابل دانلود است؟ بله. این استانداردها در فرمت پی‌دی‌اف و ورد قابل دانلود هستند و برای آنها در فرمت پاورپوینت اسلایدهای آموزشی وجود دارد.

 

    • ۵- آیا امکان دسترسی به اسلایدهای آموزشی استانداردهای حسابداری ایران وجود دارد؟بله. اسلایدهای آموزشی در فرمت پاورپوینت قابل دانلود هستند.

 

    • ۶- چگونه می‌توان به نسخه الکترونیکی پیش‌نویس استانداردهای حسابداری ایران که برای نظرخواهی منتشر می‌شود، دست یافت؟با مراجعه به سایت سازمان حسابرسی و انتخاب گزینه پیش‌نویس استانداردها از قسمت استانداردهای حسابداری، می‌توان به پیش‌نویس استانداردهای حسابداری ایران که در بازه نظرخواهی هستند، دسترسی یافت.

 

    • ۷- آیا امکان دسترسی به نسخه‌های قبلی استانداردهای بین‌الملی گزارشگری مالی و استانداردهای حسابداری ایران از طریق سایت امکانپذیر است؟ خیر. صرفاً آخرین نسخه‌های به‌روزرسانی‌شده استانداردها از طریق سایت سازمان حسابرسی قابل مشاهده و دانلود هستند.

 

  • ۸- آیا حسابداران و حسابرسان علاقه‌مند، می‌توانند در فرایند تدوین استانداردهای حسابداری ایران مشارکت داشته باشند؟ بله. از طریق دانلود پیش‌نویس استانداردهای حسابداری از سایت سازمان حسابرسی و ارسال نظرات برای سازمان حسابرسی در بازه زمانی مجاز.

تدوین استانداردهای حسابداری بخش عمومی

    • ۱- آیا دسترسی به آخرین نسخه استانداردهای حسابداری بخش عمومی ایران از طریق سایت سازمان حسابرسی امکانپذیر است؟بله. از طریق سایت سازمان حسابرسی در دسترس عموم قرار دارد. برای مشاهده صفحه تدوین استانداردهای بخش عمومی اینجا کلیک کنید.

 

    • ۲- آیا استانداردهای حسابداری بخش عمومی در فرمتهای مختلف مانند پی‌دی‌اف یا ورد یا پاورپوینت قابل دانلود است؟ بله. این استانداردها در فرمت پی‌دی‌اف و ورد قابل دانلود هستند و برای آنها در فرمت پاورپوینت اسلایدهای آموزشی وجود دارد.

 

    • ۳- آیا امکان دسترسی به اسلایدهای آموزشی استانداردهای حسابداری بخش عمومی وجود دارد؟بله. اسلایدهای آموزشی در فرمت پاورپوینت قابل دانلود هستند.

 

    • ۴- چگونه می‌توان به نسخه الکترونیکی پیش‌نویس استانداردهای حسابداری بخش عمومی که برای نظرخواهی منتشر می‌شود، دست یافت؟با مراجعه به سایت سازمان حسابرسی و انتخاب گزینه پیش‌نویس استانداردها از قسمت استانداردهای حسابداری بخش عمومی ، می‌توان به پیش‌نویس استانداردهای حسابداری بخش عمومی که در بازه نظرخواهی هستند، دسترسی یافت.

 

    • ۵- آیا حسابداران و حسابرسان علاقه‌مند، می‌توانند در فرایند تدوین استانداردهای حسابداری بخش عمومی مشارکت داشته باشند؟ بله. از طریق دانلود پیش‌نویس استانداردهای حسابداری بخش عمومی از سایت سازمان حسابرسی و ارسال نظرات برای سازمان حسابرسی در بازه زمانی مجاز.

تدوین استانداردهای حسابرسی

    • ۱- آیا دسترسی به آخرین نسخه استانداردهای حسابرسی ایران از طریق سایت سازمان حسابرسی امکانپذیر است؟بله . از طریق سایت سازمان حسابرسی قابل دسترس برای عموم است. برای مشاهده این صفحه اینجا کلیک کنید.

 

    • ۲- آیا استانداردهای حسابرسی ملی در فرمتهای مختلف مانند پی‌دی‌اف یا ورد یا پاورپوینت قابل دانلود است؟ بله. این استانداردها در فرمت پی‌دی‌اف و ورد قابل دانلود هستند و برای آنها در فرمت پاورپوینت اسلایدهای آموزشی وجود دارد.

 

    • ۳- آیا امکان دسترسی به اسلایدهای آموزشی استانداردهای حسابرسی ایران وجود دارد؟بله. اسلایدهای آموزشی در فرمت پاورپوینت قابل دانلود هستند.

 

    • ۴- چگونه می‌توان به نسخه الکترونیکی پیش‌نویس استانداردهای حسابرسی ایران که برای نظرخواهی منتشر می‌شود، دست یافت؟با مراجعه به سایت سازمان حسابرسی و انتخاب گزینه پیش‌نویس استانداردها از قسمت استانداردهای حسابرسی، می‌توان به پیش‌نویس استانداردهای حسابرسی ایران که در بازه نظرخواهی هستند، دسترسی یافت.

 

    • ۵- آیا حسابداران و حسابرسان علاقه‌مند، می‌توانند در فرایند تدوین استانداردهای حسابرسی ایران مشارکت داشته باشند؟ بله. از طریق دانلود پیش‌نویس استانداردهای حسابرسی از سایت سازمان حسابرسی و ارسال نظرات برای سازمان حسابرسی در بازه زمانی مجاز.

 

چاپ و نشر کتب

    • ۱- آیا امکان چاپ کتابهای ترجمه و تالیف شده توسط افراد علاقمند که رابطه همکاری با سازمان حسابرسی ندارند در انتشارات سازمان حسابرسی وجود دارد؟ بله، در صورتیکه موضوع کتاب در کمیته آموزش مورد تایید قرار گیرد، پس از طی مراحل داوری امکان چاپ کتب تهیه شده وجود دارد.

 

    • ۲- آیا می‌توان نسخه الکترونیکی کتب و نشریات را از سایت سازمان حسابرسی دانلود کرد؟خیر. امکان خرید و دانلود کتب در قالب نسخه های الکترونیکی وجود ندارد.

 

    • ۳-خرید اینترنتی نشریات سازمان به چه صورت امکان پذیر است؟ متقاضی خرید اینترنتی با ورود به سایت سازمان حسابرسی و پس از ثبت عضویت در سامانه الکترونیکی فروش نشریات، امکان خرید نشریات سازمان را خواهد داشت. که نشریات خریداری شده مذکور به صورت پست پیشتاز به آدرس خریدار ارسال می گردد.برای مشاهده سامانه فروش آنلاین اینجا کلیک کنید.

 

    • ۴- چگونه می توان به آخرین لیست کتب منتشر شده توسط انتشارات سازمان حسابرسی دست یافت؟ با مراجعه به سایت سازمان حسابرسی و انتخاب گزینه کتب و نشریات، می‌توان به لیست تمامی نشریات سازمان حسابرسی از جمله نشریات تازه منتشر شده دست یافت.
      برای مشاهده صفحه کتب و نشریات اینجا کلیک کنید.

 

    • ۵- چگونه می توان کتب و نشریات سازمان را به صورت حضوری تهیه کرد؟علاقمندان می توانند از کتابفروشی انتشارات سازمان حسابرسی و یا از طریق نمایندگی های فروش در سراسر کشور به صورت حضوری اقدام به خرید نمایند.آدرس فروشگاه انتشارات سازمان حسابرسی: تهران-میدان آرژانتین-بلوار بیهقی-نبش کوچه ۱۲ غربی –انتشارات سازمان حسابرسیتلفن تماس: ۸۲۱۸۳۹۱۵-۰۲۱ – ۸۲۱۸۳۹۱۴-۰۲۱ساعت کار: ۷:۳۰ صبح الی ۱۶:۳۰ بعدازظهر

      نمایندگی فروش در تهران: کتاب فروشی اشراقی، نوین، ترمه، مهربان، چرتکه

 

    • ۶-آیا در شهرستانها نشریات سازمان حسابرسی موجود می‌باشد؟بله(مشهد حسابداری دات کام- ساری- آمل- بابل- بندرعباس- سیستان‌وبلوچستان- بوشهر- کرج- قزوین- رشت- زنجان- تبریز- اصفهان- قم- کرمانشاه- اهواز- ارومیه- یزد- شیراز- اراک)

 

سایر پرسش های متداول

    • ۱- آیا می‌شود برای خرید مجله حسابرس آبونمان شد؟
      جهت خرید مجله حسابرس می‌توان با تکمیل فرم اشتراک (مندرج در صفحه آخر مجله و یا سایت سازمان حسابرسی) از مزایای دریافت به موقع و مطمئن مجله برخوردار شد.
    • ۲- آیا سازمان حسابرسی دوره‌های آموزشی حسابرسی و حسابداری و سایر دروس مرتبط برای غیر از کارکنان خود برگزار می‌نماید؟ واحد آموزش سازمان حسابرسی برگزار کننده دوره آموزشی برای کارکنان خود بوده و در مواردی بعنوان میزبان برگزاری دوره ، برای سازمانها و شرکتهای متقاضی می‌باشد.
    • ۳- چگونه می‌توان برای انبارگردانی پایان سال شرکتها بکار گرفته شویم؟
      با مراجعه به سایت سازمان حسابرسی و ثبت نام در قسمت ” ثبت نام متقاضیان انبارگردانی” در بازه زمانی تعیین شده.
    • ۴- چگونه می‌توان از کتابخانه سازمان حسابرسی استفاده کرد؟ استفاده از کتابخانه سازمان حسابرسی برای عموم آزاد است لیکن، به امانت گرفتن کتاب مختص کارکنان سازمان می‌باشد. موضوع کتابها ، مقالات و پایان نامه‌های موجود در کتابخانه را در سایت سازمان حسابرسی می توان جستجو نمود. محل کتابخانه نیز تهران- میدان آرژانتین- بلوار بیهقی- نبش کوچه ۱۲ میباشد.
    • ۵- از چه طریقی می‌توان از سازمان و یا کارکنان آن انتقاد و یا شکایت کرد؟از طریق مراجعه به سایت سازمان حسابرسی و سامانه پیشنهادات و شکایات می‌توان از سازمان یا کارکنان آن انتقاد و شکایت کرد.

به این نوشته امتیاز بدهید!

حسابداری دات کام (HesabdaryCom@)

رضا جلالی کاسب - دکتری تخصصی حسابداری (دفاع) -کارشناس ارشد حسابداری،مدیریت مالی - عضو انجمن حسابداران خبره ایران - عضو انجمن حسابداری ایران - عضو انجمن مدیران مالی حرفه ای - عضو انجمن حسابرسان داخلی ایران - مدیر و مشاور مالی و مدرس دانشگاه آیدی فضای مجازی : HesabdaryCom@

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×
    ورود / عضویت