» قوانین و مقررات » بخشنامه،دستورالعمل » بخشنامه دستمزد » اصلاح نرخ دستمزد کارگران برای سال ۱۴۰۲
بخشنامه دستمزد

اصلاح نرخ دستمزد کارگران برای سال ۱۴۰۲

۱۴۰۲/۰۳/۲۲ زمان مطالعه: 5 دقیقه 42۱۴39,741

ریاست محترم شورای عالی کار
جناب آقای دکتر مرتضوی
با سلام
احتراما مطابق مواد ۱۶۷ و ۱۶۸ و ماده ۴۱ قانون کار و نظر به اینکه با تورم اتفاق افتاده در طی چهار ماه گذشته از زمان محاسبه هزینه های خانوار ۱۴۰۲ و نورم بالای ۷۰ درصدی در ردیف های ضروری خانوار ، نظیر مسکن و خوراکی ها و آشامیدنی ها ، تامین معیشت کارگران دچار بحران جدی گردیده و وعده های کاهش نرخ تورم علیرغم تاکیدات حضرتعالی و ایر وزرای حاضر در جلسه تعیین دستمزد عملی نگردیده است.
همچنین با خلف وعده از سوی کارفرمایان و دولت و حسابداری دات کام و نهادهای عمومی غیر دولتی در افزایش بی رویه نرخ کالا و خدمات ارائه شده ، لطفا دستور فرمائید موضوع اصلاح نرخ دستمزد کارگران برای سال ۱۴۰۲ و راهکارهای جبران قدرت خرید کارگران در دستور اولین جلسه شورایعالی کار قرار گیرد.
در پایان انتظار می رود اکنون که با وجود اصرار و اکراه گروه کارگری در پذیرش دستمزد تعیین شده و اعلام مکرر این نکته که پیش بینی ها با واقعیات اقتصادی هماهنگی ندارد. مزدی غیر قانونی به تصویب کلیه اعضاء رسید و با مشخص شدن ابعاد و زوایای منفی این تصمیم ، همراهی و هماهنگی لازم از سوی حضرتعالی با مراجع ذیربط جهت تسهیل این امر صورت پذیرد.

نامه مورخ ۱۴۰۲/۰۳/۱۶ ثبت اندیکاتور ۵۲۷۵۲ مورخ ۱۴۰۲/۳/۲۱


با تشکر
نمایندگان شورایعالی کار
علی خدایی
آیت اسدی
احمد رضا معینی
محسن باقری

 

ماده ۱۶۷ قانون کار

در وزارت کار و امور اجتماعی شورایی به نام شورای عالی کار تشکیل می‌شود.
‌وظیفه شورا انجام کلیه تکالیفی است که به موجب این قانون و سایر قوانین مربوطه به عهده آن واگذار شده است. اعضای شورا عبارتند از:
‌الف – وزیر کار و امور اجتماعی، که ریاست شورا را به عهده خواهد داشت
ب – دو نفر از افراد بصیر و مطلع در مسائل اجتماعی و اقتصادی به پیشنهاد وزیر کار و امور اجتماعی و تصویب هیات وزیران که یک نفر از آنان از‌اعضای شورای عالی صنایع انتخاب خواهد شد.
ج – سه نفر از نمایندگان کارفرمایان (‌یک نفر از بخش کشاورزی) به انتخاب کارفرمایان
‌د – سه نفر از نمایندگان کارگران (‌یک نفر از بخش کشاورزی) به انتخاب کانون عالی شوراهای اسلامی کار.
‌شورای عالی کار از افراد فوق تشکیل که به استثناء وزیر کار و امور اجتماعی بقیه اعضاء آن برای مدت دو سال تعیین و انتخاب می‌گردند و انتخاب‌ مجدد آنان بلامانع است.
‌تبصره – هر یک از اعضاء شرکت‌کننده در جلسه دارای یک رای خواهند بود.

ماده ۱۶۸ قانون کار

شورای عالی کار هر ماه حداقل یک بار تشکیل جلسه می‌دهد. ‌در صورت ضرورت، جلسات فوق‌العاده به دعوت رییس و یا تقاضای سه نفر از اعضای شورا تشکیل می‌شود. جلسات شورا با حضور هفت نفر از‌ اعضاء رسمیت می‌یابد و تصمیمات آن با اکثریت آراء معتبر خواهد بود.

ماده ۴۱ قانون کار

شورای عالی کار همه ساله موظف است، میزان حداقل مزد کارگران را برای نقاط مختلف کشور و یا صنایع مختلف با توجه به معیارهای ذیل تعیین نماید:
۱ – حداقل مزد کارگران با توجه به درصد تورمی که از طرف بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام می‌شود.
۲ – حداقل مزد بدون آن که مشخصات جسمی و روحی کارگران و ویژگی‌های کار محول شده را مورد توجه قرار دهد باید به اندازه‌ای باشد تا زندگی یک خانواده، که تعداد متوسط آن توسط مراجع رسمی اعلام می‌شود را تامین نماید.
‌تبصره – کارفرمایان موظفند که در ازای انجام کار در ساعات تعیین شده قانونی به هیچ کارگری کمتر از حداقل مزد تعیین شده جدید پرداخت ننمایند‌ و در صورت تخلف ضامن تادیه مابه‌التفاوت مزد پرداخت شده و حداقل مزد جدید می‌باشد.

به این نوشته امتیاز بدهید!

امتیاز 4.14

حسابداری دات کام (HesabdaryCom@)

رضا جلالی کاسب - دکتری تخصصی حسابداری (دفاع) -کارشناس ارشد حسابداری،مدیریت مالی - عضو انجمن حسابداران خبره ایران - عضو انجمن حسابداری ایران - عضو انجمن مدیران مالی حرفه ای - عضو انجمن حسابرسان داخلی ایران - مدیر و مشاور مالی و مدرس دانشگاه آیدی فضای مجازی : HesabdaryCom@

تعداد دیدگاهها: ۱۴

  1. عباس بختیاری

    یک مشت بیسواد دارن مملکت رو اداره میکنن برای همبن اوضاع روز به روز بدتر میشه یک مشت هم تو مجلس دارن

    • 333

      دمت گرم داداش قربون حرف زدنت برم که حرف دلمو زدی. اگر یه مشت گدا زاده ثروت مملکت رو به غارت بردن و اظهار نظر هم میکنن. برای ۸۵ میلیون تن جمعیت تصمیم نادرست و غلط میگیرن

  2. رسول

    باسلام هیچ کس کارگررادرک نمی‌کند مگرخودکارگران چون داغ ندیده چه داند داغ برادر

  3. محمد مهدی باوفا

    از دیدگاه من ۴ نکته وجود داره
    اول همه کسانی که در جلسه شورای عالی کار هستند حقوق های ۳ تا ۴ برابری حقوق اعلامی را میگیرن پس اصلا تبعات آن را نمی دانند
    دوم با این نوع تصویب حقوق هر روز با پیری جمعیت از نیروی کار کم میشه و اونهایی هم که کارآمد هستند میرن سراغ دلالی نه کارگری که پس فاتحه تولید را بخوانید
    سوم دولت آقای رئیسی فقط با دستاورد سازی خیالی و شانتاژ خبری داره بازار دستوری را مدیریت میکنه چون کم شدن قیمت خونه و ماشین حاصل یه اتفاق دروغ ۱۳ هست در حالی که تورم سبد غذایی حداقل ۵۵ درصد اتفاق افتاده
    چهارم اینا اصلا نماینده نیستند یعنی شو بازی میکنن و کاره ای نیستند و سیاست نظام گرسنه نگه داشتن مردم هست ولی این یه جاش غلطه و اونم اینه که مردم ایران مردم ناشناخته ای هستند عاطفی هستند و اگر ببینن خانواده شون در مشکل هستند اون موقع هست که باید فاتحه خیلی چیزا رو خوند
    نتیجه تا دیر نشده مسئولین فکری برای آسایش مردم بکنن شماها که هر روز دین اعراب را بر سر ما می کوبید سیاست شکم اونا رو را هم برای مردم عملیاتی کنید شکم را سیر کنید شکم هم پیش کش

  4. عباس نواب دانشمند

    یا سلام خدمت دست اندر کاران محترم …نماینده کارگری که نتونه از حق این همه کارگر دفاع کنه همون بهتر که بره خونش برا خونوادش تصمیم بگیره اگه من به جای نماینده کارگران بودم تا پای جان خودم را فدا میکردم که حق این قشر زحمتکش وبخصوص آبرومند رو بگیرم .اگه راست میگی استعفا بده ومنو معرفی کن تا بگم چه هنری دارم وچطور با کارفرما رودررو میشم همه کارای مملکت رو کارگر میکنه بعد پولاشو کسای دیگه می‌خورند…با شما هستم که مسوول انتخاب نماینده کارگر هستی ۰۹۱۳۴۳۲۱۷۳۸اینم شماره من که بدونی هم تحصیل کرده هستم هم اطلاعات زیادی از قوانین دارم …..

  5. احمد

    خجالت نمیکشید ، همین که زنده اید و یک لقمه نان خشک میخورید بروید مسئولان را دعا کنید . مگه خود مسئولان رو نمیبینید که در چادر زندگی میکنند و نان هم گیر نمیاد بخورند و در راه رضای خدا کار میکنند .
    ملت ایران دیگه شورشو در آوردند.

  6. ایرانی

    چرا در به اجرا در اوردن قانون اساسی انجایی که به ضرر دولته قانون اجرا نمیشه؟؟؟ وبرای مردم سر سوزنی از قانون منحرف نمیشید؟
    طبق تورم باید حقوق اصلاح بشه.مملکت امام زمان واین همه ظلم؟

  7. ج

    خدا به داد کارگران بفرسه فقط.همین

  8. علی رییسی

    کارگران شرکت نفت داخل یک اداره ده حقوق متفاوت دارن،از ۵تومن هست تا ۲۰تومن.

  9. نوربخش

    باسلام،واقعاتعیین این دستمزد،خنده داراست. تصمیم گیران این امریاازخرج زندگی خبرندارند،یاکارگررا بی ارزش میدانند.تمام کارگاه ها خالی ازکارگر میگردد. با ۶ -۷میلیون درمقابل ۹ساعت کار روزانه این تصمیم گیران محترم می توانند زندگی کنند؟

  10. علی

    چند روز پیش که تصویب کرذن نماینده ی کارگری میگفت دولت وعده داده تورم کاهش پیدا کنه تورو به خدا توی این ۴۰سال اخیر در کدام سال جنسی تونسته از قیمتش کم بشه من موندم چطور قبل انقلاب دولتمردان میتونستن قیمت احناس ثابت نگه دارن ولی اینا نتونستن قیمت یه کبریت واسه ۶ماه ثابت نگه دارن خدا به دادشون برسه

  11. کارگر پیمانی

    فقط میتونم بگم برید خجالت بکشید.نمایندگان کارگری که چنین حقوقی برای قشر کارگر توافق کردن فقط به تمام کارگران خیانت کردن همین وبس.

  12. حجت اله عیسوند طاهری

    مزد کارگر ۵ملیون و ۳۰۰ هزار تومان خداوکیلی خجالت نمکشید چطور فکر کردید کارگر لیسانس با ۷تومانون یک ماه دوام میاره یعنی آب خالی ک بخوره هم یک ماه با ۷ تومان دوام نمیاره این شد فقط نمردن زندگی بکنار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×
    ورود / عضویت