» قوانین و مقررات » بخشنامه،دستورالعمل » بخشنامه دستمزد » مبلغ عیدی کارکنان دولت در پایان سال ۱۴۰۲
بخشنامه دستمزد

مبلغ عیدی کارکنان دولت در پایان سال ۱۴۰۲

۱۴۰۲/۱۱/۱۸ 4۰1,387

مصوبه عیدی ۱۴۰۲ کارکنان و بازنشستگان دولت + سند

هیئت وزیران در جلسه ۱۵/۱۱/۱۴۰۱ به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و ماده واحده قانون نحوه پرداخت عیدی به کارکنان دولت -مصوب ۱۳۷۴- و ماده (۷۵) قانون مدیریت خدمات کشوری -مصوب ۱۳۸۶- میزان و نحوه پرداخت عیدی ۱۴۰۲ کارکنان و بازنشستگان دولت را تصویب کرد.

جزئیات مصوبه عیدی ۱۴۰۲ کارکنان و بازنشستگان چیست؟

۱- میزان پرداخت پاداش آخر سال (عیدی) بازنشستگان، مستمری بگیران، حقوق وظیفه از کارافتادگی، حقوق وظیفه وراث مستخدمین متوفای مشمول صندوق بازنشستگی کشوری، سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح و سایر صندوق های بازنشستگی و نیز شهدا و جانبازان از کارافتاده کلی نیز به مبلغ ثابت بیست و پنج میلیون (۲۵.۰۰۰.۰۰۰) ریال حسب مورد از محل بودجه مصوب صندوق بازنشستگی یا دستگاه اجرایی ذیربط قابل پرداخت است.

۲- به مشمولین این تصویب‌نامه که بر اساس قوانین و مقررات مربوط از کمک هزینه عائله‌مندی و اولاد برخوردار می‌باشند، علاوه بر مبلغ عیدی موضوع این تصویب‌نامه، در راستای حمایت از خانواده مبالغی به شرح زیر توسط مرجع پرداخت کننده عیدی از محل اعتبارات مصوب مربوط پرداخت می‌شود:

الف- بابت همسر مبلغ ثابت هفت میلیون (۷.۰۰۰.۰۰۰) ریال.

ب- بابت هر فرزند تحت تکفل مبلغ ثابت سه میلیون (۳.۰۰۰.۰۰۰) ریال.

مقایسه مبلغ مصوبه عیدی ۱۴۰۲ کارکنان و بازنشستگان با سال‌های قبل:

مصوبه عیدی ۱۴۰۲ کارکنان و بازنشستگان

سایر احکام مصوبه عیدی ۱۴۰۲ کارکنان و بازنشستگان بر اساس احکام مصوبه سال گذشته:

– دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران -مصوب ۱۳۹۵- و همچنین نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات و سازمان انرژی اتمی ایران مجازند به کارکنان خود (رسمی، ثابت، پیمانی، خرید خدمت، قراردادی و موقت) و اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و تحقیقاتی و قضات که به طور تمام وقت اشتغال به کار دارند (به استثنای کارگران شاغل در کارگاه های مشمول قانون کار)، مبلغ ثابت هجده میلیون (۱۸.۰۰۰.۰۰۰) ریال به نسبت مدت خدمات تمام وقت در سال ۱۴۰۱ به عنوان پاداش آخر سال (عیدی) در بهمن ماه سال جاری از محل بودجه مصوب دستگاه های اجرایی پرداخت نمایند.

– پرداخت هر گونه وجه دیگری به عنوان پاداش آخر سال (عیدی) یا عناوین مشابه، علاوه بر مبلغ موضوع این بند، توسط دستگاه های مزبور و تمام واحدهای وابسته و تابع و سایر واحدهایی که اجرای مقررات در مورد آنها مستلزم ذکر نام است ممنوع می باشد. ذی‌حسابان و مدیران امور مالی دستگاه‌های اجرایی مکلفند نظارت لازم را اعمال و موارد خلاف را گزارش کنند.

– پرداخت پاداش آخر سال (عیدی) موضوع این بند به کارکنان خرید خدمت، قراردادی و موقت به نسبت خدمات تمام وقت آنان در سال ۱۴۰۱ بوده و در هر حال میزان عیدی این گونه افراد از پنجاه درصد (۵۰%) رقم مذکور کمتر نخواهد بود.

– عیدی بازنشستگان مشمول صندوق بازنشستگی کشوری که در سال ۱۴۰۱ حق عائله مندی، اولاد و بیمه خدمات درمانی آنها را صندوق مذکور پرداخت نموده است، توسط آن صندوق قابل پرداخت است. سایر مواردی که مشمول صندوق‌های موضوع این بند و این تبصره نیستند از محل اعتبارات دستگاه‌های اجرایی، سازمان یا شرکت دولتی ذیربط قابل پرداخت است.

– خدمت نیمه وقت بانوان از لحاظ اجرای این تصویبنامه، تمام وقت محسوب می‌شود و معلمان حق‌التدریس نسبت به ساعات تدریس مشمول این تصویب‌نامه خواهند بود.

– شرکت‌های دولی موظفند از پرداخت هر مبلغی تحت عنوان پاداش آخر سال (عیدی) یا عناوین مشابه، علاوه بر مبلغ موضوع این تصویبنامه به مدیران و اعضای هیأت مدیره خودداری کنند. مسئولیت اجرای این بند بر عهده مدیر عامل و سایر مدیران ذی‌ربط است. سازمان حسابرسی یا حسابرسان قانونی شرکت‌ها مکلفند نظارت لازم را اعمال و موارد خلاف را گزارش کنند.

– مبالغ پرداختی موضوع این تصویبنامه در سقف موضوع جزء (۸) بند (الف) تبصره (۱۲) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور محاسبه نمی‌گردد.

خبر مربوط:

طبق مصوبه عیدی ۱۴۰۲ کارکنان و بازنشستگان، حداقل پاداش آخر سال مبلغ ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تعیین شد.

به گزارش شناسنامه قانون، علی بهادری جهرمی روز یکشنبه در تشریح عیدی پایان سال کارمندان و بازنشستگان اعلام کرد: براساس مصوبه عیدی ۱۴۰۲ کارکنان و بازنشستگان، حداقل عیدی یا پاداش آخر سال کارمندان و بازنشستگان دولتی با افزایش ۴۰ درصدی نسبت به سال گذشته، مبلغ ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تعیین شد.

سخنگوی دولت افزود: برای کارکنان و بازنشستگان متاهل مبلغ ۷۰۰ هزار تومان نیز اضافه می‌شود و به ازای هر فرزند نیز ۳۰۰ هزار تومان عیدی تعلق خواهد گرفت.

بهادری جهرمی یادآور شد: به عنوان مثال یک کارمند یا بازنشسته دولت که متاهل و صاحب یک فرزند باشد، مبلغ ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان عیدی دریافت خواهد کرد.

مستند قانونی مصوبه عیدی ۱۴۰۲ کارکنان و بازنشستگان:

بر اساس ماده ۷۵ قانون مدیریت خدمات کشوری، امتیاز عیدی پایان سال کارمندان، بازنشستگان و موظفین، معادل ۵،۰۰۰ امتیاز تعیین شده است و با اعمال ضریب حقوق، میزان رقم ریالی آن بدست می‌آید.

با یک حساب سرانگشتی و با توجه به ضریب حقوقی سال جاری (۴،۰۲۴)، مبلغ رقم عیدی پایان سال حداقل ۲،۰۱۲،۰۰۰ تومان خواهد بود.

۵۰۰۰ × ۴،۰۲۴ = ۲۰،۱۲۰،۰۰۰

اما با توجه به بالا بودن نرخ تورم، در چند سال اخیر، دولت مبلغی بالاتر از این قاعده تصویب و پرداخت می‌کند.

دولت در دو سال اخیر از جمله در مصوبه عیدی ۱۴۰۲ کارکنان و بازنشستگان، عیدی (پاداش پایان سال) را بر اساس یک قاعده جدید (مبالغ بالاتر برای کارکنان مشمول عائله‌مندی و اولاد) تعیین کرده است.

به این نوشته امتیاز بدهید!

امتیاز 1.00

حسابداری دات کام (HesabdaryCom@)

رضا جلالی کاسب - دکتری تخصصی حسابداری (دفاع) -کارشناس ارشد حسابداری،مدیریت مالی - عضو انجمن حسابداران خبره ایران - عضو انجمن حسابداری ایران - عضو انجمن مدیران مالی حرفه ای - عضو انجمن حسابرسان داخلی ایران - مدیر و مشاور مالی و مدرس دانشگاه آیدی فضای مجازی : HesabdaryCom@

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×
    ورود / عضویت