» آموزشی » کتاب » اصول حسابداری دو » ویژگی های شرکت‌های تضامنی
اصول حسابداری دو - شرکت های تضامنی

ویژگی های شرکت‌های تضامنی

۱۴۰۲/۰۲/۲۵ زمان مطالعه: 3 دقیقه 4۰389

عمر محدود ، نمایندگی متقابل ،مسئولیت نامحدود ، مالکیت مشترک دارایی ها ،سهولت تشکیل ،محدودیت فعالیت شرکا از مهمترین ویژگی های شرکتهای تضامنی است.

ویژگیهای شرکت تضامنی
اصول حسابداری دو مطلب دوم

ویژگی هایی که شرکت تضامنی را از سایر شرکت ها در قانون تجارت متمایز می کند عبارتند از:

۱- عمر محدود ـ از آنجا که شرکت تضامنی براساس یک قرارداد (شرکت نامه) تشکیل میگردد عمر آن محدود میباشد. حسابداری دات کام در صورتی که قرارداد برای مدت محدودی تنظیم شده باشد، عمر شرکت در پایان این مدت به پایان میرسد و چنانچه شرکت برای انجام عملیاتی تشکیل گردیده باشد، عمر شرکت پس از انجام عملیات مذکور خاتمه می یابد. عمر شرکت همچنین ممکن است بنا به درخواست هر یک از شرکا به پایان رسیده و منحل گردد. علاوه بر این، عمر یک شرکت تضامنی ممکن است با فوت، ورشکستگی و یا عدم صلاحیت هر یک از شرکا خاتمه یابد. لازم به توضیح است که ورود یک شریک جدید به شرکت تضامنی به طور قانونی به منزله خاتمه فعالیت شرکت تضامنی قبلی و تأسیس یک شرکت تضامنی جدید تلقی میگردد، حتی اگر شرکت تضامنی جدید همان فعالیتهای تجاری شرکت تضامنی قبلی را ادامه دهد.

 ۲- نمایندگی متقابل نمایندگی متقابل یا دو جانبه در شرکت تضامنی بدین معناست که هـر شـریک از جانب خود و بـه نمایندگی از جانب سایر شرکا اختیار دارد نسبت به عقد قرارداد با اشخاص ثالث، که در محدوده عملیات عادی شرکت تضامنی خود باشد، اقدام نماید.

۳- مسئولیت نامحدودمسئولیت شرکای شرکت تضامنی محدود به سهم الشرکه آنها نیست و طلبکاران می توانند برای وصول طلب خود به تک تک شرکا مراجعه کنند و کلیه طلب خود را بدون توجه به نسبت سهم الشرکه هر شریک مطالبه نمایند. بنابراین چنانچه داراییهای شرکت برای تأدیه بدهیهای شرکت کافی نباشد، هر یک از شرکا در مقابل تمام بدهی های شرکت مسئول است و نه تنها سهم الشرکه هر شریک، بلکه داراییهای شخصی او نیز وثیقه بدهی های شرکت است.

۴۔ مالکیت مشترک دارایی ها ـ هر نوع دارایی نظیر وجوه نقد، موجودی کالا، ساختمان و … که توسط هر یک از شرکا به شرکت آورده میشود یا در طول فعالیت شرکت خریداری یا ایجاد میگردد به عنوان دارایی مشترک کلیه شرکا تلقی می شود. سهم هر یک از شرکا از داراییهای مذکور هنگام انحلال شرکت و با توجه به مانده سرمایه آنها تعیین می شود.

۵- سهولت تشکیلبا توجه به این که تعداد شرکای شرکت تضامنی محدود بوده و بیشتر بین اشخاصی که شناخت قبلی نسبت به یکدیگر دارند و براساس یک قرارداد مکتوب تشکیل میشود، لذا در مقایسه با شرکتهای سهامی که تشکیل آنها مراحل متعدد قانونی را ایجاد مینماید، تشکیل شرکتهای تضامنی ساده تر بوده و به مقررات کمتری نیاز دارد.

۶محدودیت فعالیت شرکا طبق قانون تجارت ، در شرکتهای تضامنی برای شرکا محدودیتهایی در نظر گرفته شده است. از جمله اینکه هیچ یک از شرکا نمیتواند بدون موافقت و رضایت سایر شرکا (به حساب شخص خود یا به حساب شخص ثالث) تجارتی از نوع فعالیت تجاری شرکت تضامنی انجام دهد و یا اینکه هیچ یک از شرکا نمی تواند بدون رضایت سایر شرکا به عنوان شریک ضامن یا با مسئولیت محدود در شرکت دیگری که فعالیت تجاری مشابه با شرکت تضامنی دارد، داخل شود.

تشکیل شرکتهای تضامنی
شرکت تضامنی هنگامی تشکیل می شود که :

۱- شرکت نامه مطابق قانون تنظیم شده باشد.
۲- تمام سرمایه نقدی تأدیه و سهم الشرکه غیر نقدی نیز تقویم و تسلیم شده باشد.

ادامه دارد …

///////////////////////////////////////////////////////////////

گروه واتساپ پرسش و پاسخ حسابداری دات کام

مزید اطلاع بیشتر ، محتویات تمام لینک ها ، یکی بوده و فقط به واسطه محدودیت واتساپ ، ناچار به ایجاد چند لینک شدیم.

 

       

 

تدریس حسابداری  آموزش حسابداری  حسابداری دات کام  حسابداری  حسابرسی  مشاوره مالی مشاوره مالیاتی رضا جلالی کاسب pshfnhvd  pshfvsd  pshfnhvdnhj ;h ;nhg دانلود حسابیران pshfdvhk مشاوره بیمه دانلود فایل  pdf  word  سنوات  بخشنامه جرائم بخشودگی عیدی حداقل حقوق hesabiran.com  hesabiran  hesabdarycom فایل اکسل  دانلود  واتساپ  تلگرام  اینستاگرام مشاوره تلفنی ۹۰۹۵۱۱۰۰۹۸

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

حسابداری دات کام (HesabdaryCom@)

رضا جلالی کاسب - دکتری تخصصی حسابداری (دفاع) -کارشناس ارشد حسابداری،مدیریت مالی - عضو انجمن حسابداران خبره ایران - عضو انجمن حسابداری ایران - عضو انجمن مدیران مالی حرفه ای - عضو انجمن حسابرسان داخلی ایران - مدیر و مشاور مالی و مدرس دانشگاه آیدی فضای مجازی : HesabdaryCom@

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×
    ورود / عضویت